A hat üzem átadását szabta meg egy egymilliárdos hitelkeret meghosszabbítása, a finanszírozás folytatásának feltételeként a General Motors. A hitelt az Opelnek 2014 végén kellett volna visszafizetnie. Az üzemek eladását december 13-án hagyta jóvá az Opel felügyelőbizottsága.
A tranzakció a szentgotthárdi motorüzemet, az ausztriai Aspernben működő váltógyártó üzemet, a torinói fejlesztőközpontot, a lengyelországi Gliwicében lévő összeszerelő üzemet, valamint egy brit és egy oroszországi érdekeltséget érint. Az Opel szóvivője, Johan Willems a lap megkeresésére nem kommentálta az értesülést, de nem is cáfolta.
A szentgotthárdi gyár jövőjét nem érinti a tranzakció
A szentgotthárdi Opel-gyár jövője hosszú távon biztosítva van, státusát nem érintik a tulajdonosi szerkezetben bekövetkező változások – mondta pénteken Dános András, az Opel Magyarország Kft. kommunikációs igazgatója. Úgy fogalmazott: a szentgotthárdi egység eddig is amerikai tulajdonban volt, és ezután is abban marad, a tulajdoni szerkezet változása pedig az amerikai cég olyan belügye, ami nem szorul kommentálásra.
A szentgotthárdi üzemet annak alapján kell megítélni, amilyen fejlesztések ott zajlottak és zajlanak, az új motorgyárban hamarosan kezdődik a termelés, egy olyan több motorcsaládból álló új motorpaletta gyártása indul meg, ami a gyár jövőjét hosszú távra biztosítja – fűzte hozzá.
Már az Opel-csődre készülnek?
A General Motors által az Opelnek nyújtott hitelkeret a becslések szerint 2,5 milliárd dollár körül lehet. A GM ennek egy részét már átutalta az Opelnek a kormány 2009-es egymilliárdos áthidaló kölcsönének kiváltására, az Opel feletti teljes rendelkezési jog visszaszerzése érdekében. A GM-nek átadott üzemek fedezetként szolgálnak az Opelnek nyújtott hitelhez. Emellett jelenthetik a felkészülést az Opel elméletileg ki nem zárható pénzügyi csődjére is. Az Opel csődje így nem fosztaná meg a General Motorst legértékesebb európai termelőbázisaitól.
Az Opel saját tulajdonába így már csak a rüsselsheimi központ, a zaragozai és a nagy-britanniai, Ellesmere Port-i egység tartozik. A GM európai leányvállalatai 2009-ben kerültek az Opel tulajdonába, hogy elkerülhessék a GM esetleges csődjének következményeit, most ennek pont a fordítottja történt. Az üzemek megvásárlása lehetővé teszi az amerikai konszernnek a közvetlen beavatkozást is a működésükbe.
Dél-Koreából Európába hoznák a gyártást
Ennek keretében a Frankfurter Allgemeine Zeitung értesülése szerint a GM át kívánja helyezni a Chevrolet-gyártás egy részét Dél-Koreából Európába. A FAZ birtokába jutott tervek szerint a Chevorlet Cruze, az Opel Astra testvérmodellje így már 2013-gől a lengyelországi gliwicei üzem szerelőszalagjairól futhat le.
Az Opel szóvivője ezt az értesülést hamisnak nevezte, hangsúlyozva hogy technológiailag kivitelezhetetlen lenne. A cáfolat érthető, hiszen a gyártás áthelyezése kényelmetlen helyzetbe hozná a GM-et, mivel nemrégiben jelentette be a bocuhmi üzem bezárását 2016 végén – ami szintén feltétele volt a milliárdos hitelkeret meghosszabbításának.