Dreamliner: már a baleset előtt is cserélni kellett az akkumulátort

Már hónapokkal a januári problémák előtt is többször kellett cserélni a lítium-ionos akkumulátorokat a Boeing 787-es típusú Dreamlinerekben.

MD
2013. 01. 30. 10:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dreamlinerek legnagyobb megrendelője, az ANA japán légitársaság közlése szerint tíz alkalommal kellett cserélni a lítium-ionos feszültségforrásokat 17 darab 787-esből álló flottájában, mert töltési problémák és más gondok voltak. Az ANA értesítette erről a Boeinget, és visszaküldte a rossz akkumulátorokat a gyártóhoz, a japán GS Yuasa vállalathoz. A JAL is elismerte szerdán, hogy az újonnan beszerzett 787-es gépeiben néhány alkalommal cserélni kellett az akkumulátorokat, de részleteket nem közölt.

A baleset miatt nem repülhetnek

Január 7-én a bostoni repülőtéren meggyulladt a JAL által üzemeltetett Dreamliner egyik akkumulátora. Kilenc napra rá az ANA ugyanilyen gépe hajtott végre kényszerleszállást Kelet-Japánban, miután ugyancsak kiégett és megolvadt egyik akkumulátora, és elfolyt az elektrolit.

A 787-eseken az elmúlt hetekben összesen öt váratlan esemény történt, emiatt a gépeket nem engedik repülni sehol a világon a hibák kivizsgálásáig. Az amerikai gyártó a problémák miatt ideiglenesen felfüggesztette a gépek szállítását. Szerte a világban eddig ötven Dreamliner repült, és 800 megrendelés érkezett az amerikai gyártóhoz.

Kémiai reakció okozta az öngyulladást

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) a minap közölte, hogy a Bostonban parkoló gépben rövidzárlat és hőtermeléssel járó ellenőrizetlen kémiai reakció léphetett fel az egyik lítium-ionos akkumulátorában. Hőinstabilitáshoz vezető öngerjesztő kémiai reakció – amelyet az angol szakirodalomban thermal runawaynek neveznek – játszódott le benne: a túlmelegedés okozta kémiai folyamat tovább hevítette a feszültségforrást, és ez öngyulladáshoz vezetett. Az akkumulátorok túlhevülését gyakran túltöltöttség okozza, de az NTSB megállapította, hogy az akkumulátorok töltöttsége nem haladta meg a szükséges 32 voltot.

A gépek leállása komoly károkat okoz a gyártónak és a megrendelőnek egyaránt, nem is beszélve az Airbusszal versengő Boeing presztízsveszteségéről. Az NTSB szakértői éjt nappallá téve dolgoznak, mikroszkópos vizsgálatnak vetik alá a meghibásodott akkumulátort, és akár hetekig is eltarthat, amíg fényt derítenek arra, hogy mi történt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.