Dreamliner: már a baleset előtt is cserélni kellett az akkumulátort

Már hónapokkal a januári problémák előtt is többször kellett cserélni a lítium-ionos akkumulátorokat a Boeing 787-es típusú Dreamlinerekben.

MD
2013. 01. 30. 10:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Dreamlinerek legnagyobb megrendelője, az ANA japán légitársaság közlése szerint tíz alkalommal kellett cserélni a lítium-ionos feszültségforrásokat 17 darab 787-esből álló flottájában, mert töltési problémák és más gondok voltak. Az ANA értesítette erről a Boeinget, és visszaküldte a rossz akkumulátorokat a gyártóhoz, a japán GS Yuasa vállalathoz. A JAL is elismerte szerdán, hogy az újonnan beszerzett 787-es gépeiben néhány alkalommal cserélni kellett az akkumulátorokat, de részleteket nem közölt.

A baleset miatt nem repülhetnek

Január 7-én a bostoni repülőtéren meggyulladt a JAL által üzemeltetett Dreamliner egyik akkumulátora. Kilenc napra rá az ANA ugyanilyen gépe hajtott végre kényszerleszállást Kelet-Japánban, miután ugyancsak kiégett és megolvadt egyik akkumulátora, és elfolyt az elektrolit.

A 787-eseken az elmúlt hetekben összesen öt váratlan esemény történt, emiatt a gépeket nem engedik repülni sehol a világon a hibák kivizsgálásáig. Az amerikai gyártó a problémák miatt ideiglenesen felfüggesztette a gépek szállítását. Szerte a világban eddig ötven Dreamliner repült, és 800 megrendelés érkezett az amerikai gyártóhoz.

Kémiai reakció okozta az öngyulladást

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) a minap közölte, hogy a Bostonban parkoló gépben rövidzárlat és hőtermeléssel járó ellenőrizetlen kémiai reakció léphetett fel az egyik lítium-ionos akkumulátorában. Hőinstabilitáshoz vezető öngerjesztő kémiai reakció – amelyet az angol szakirodalomban thermal runawaynek neveznek – játszódott le benne: a túlmelegedés okozta kémiai folyamat tovább hevítette a feszültségforrást, és ez öngyulladáshoz vezetett. Az akkumulátorok túlhevülését gyakran túltöltöttség okozza, de az NTSB megállapította, hogy az akkumulátorok töltöttsége nem haladta meg a szükséges 32 voltot.

A gépek leállása komoly károkat okoz a gyártónak és a megrendelőnek egyaránt, nem is beszélve az Airbusszal versengő Boeing presztízsveszteségéről. Az NTSB szakértői éjt nappallá téve dolgoznak, mikroszkópos vizsgálatnak vetik alá a meghibásodott akkumulátort, és akár hetekig is eltarthat, amíg fényt derítenek arra, hogy mi történt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.