A Dreamlinerek legnagyobb megrendelője, az ANA japán légitársaság közlése szerint tíz alkalommal kellett cserélni a lítium-ionos feszültségforrásokat 17 darab 787-esből álló flottájában, mert töltési problémák és más gondok voltak. Az ANA értesítette erről a Boeinget, és visszaküldte a rossz akkumulátorokat a gyártóhoz, a japán GS Yuasa vállalathoz. A JAL is elismerte szerdán, hogy az újonnan beszerzett 787-es gépeiben néhány alkalommal cserélni kellett az akkumulátorokat, de részleteket nem közölt.
A baleset miatt nem repülhetnek
Január 7-én a bostoni repülőtéren meggyulladt a JAL által üzemeltetett Dreamliner egyik akkumulátora. Kilenc napra rá az ANA ugyanilyen gépe hajtott végre kényszerleszállást Kelet-Japánban, miután ugyancsak kiégett és megolvadt egyik akkumulátora, és elfolyt az elektrolit.
A 787-eseken az elmúlt hetekben összesen öt váratlan esemény történt, emiatt a gépeket nem engedik repülni sehol a világon a hibák kivizsgálásáig. Az amerikai gyártó a problémák miatt ideiglenesen felfüggesztette a gépek szállítását. Szerte a világban eddig ötven Dreamliner repült, és 800 megrendelés érkezett az amerikai gyártóhoz.
Kémiai reakció okozta az öngyulladást
Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) a minap közölte, hogy a Bostonban parkoló gépben rövidzárlat és hőtermeléssel járó ellenőrizetlen kémiai reakció léphetett fel az egyik lítium-ionos akkumulátorában. Hőinstabilitáshoz vezető öngerjesztő kémiai reakció – amelyet az angol szakirodalomban thermal runawaynek neveznek – játszódott le benne: a túlmelegedés okozta kémiai folyamat tovább hevítette a feszültségforrást, és ez öngyulladáshoz vezetett. Az akkumulátorok túlhevülését gyakran túltöltöttség okozza, de az NTSB megállapította, hogy az akkumulátorok töltöttsége nem haladta meg a szükséges 32 voltot.
A gépek leállása komoly károkat okoz a gyártónak és a megrendelőnek egyaránt, nem is beszélve az Airbusszal versengő Boeing presztízsveszteségéről. Az NTSB szakértői éjt nappallá téve dolgoznak, mikroszkópos vizsgálatnak vetik alá a meghibásodott akkumulátort, és akár hetekig is eltarthat, amíg fényt derítenek arra, hogy mi történt.