Kétszeres haszon az élelmiszeren

Változatlanul hatalmas hasznot vágnak zsebre a kereskedőláncok a kisebb hazai élelmiszer-beszállítók termékein.

TK
2013. 02. 16. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van olyan termékünk, amelyre csaknem 160 százalék hasznot tesz rá a kereskedelmi lánc, mire az az áruházak polcaira kerül – tudta meg a lap egy hazai kisvállalkozótól, aki az országban működő láncok közül jó néhánynak szállítja portékáját. De még a legkedvezőbb feltételekkel átvett áru esetében is másfélszeres áron kerülhet a vevő kosarába a termék. A retorzióktól tartó, ezért magát megnevezni nem kívánó élelmiszer-beszállítótól kapott adatok azt mutatják, cégenként eltérő mértékű ugyan, de az áruházláncok átlagos haszna minden esetben jelentősen meghaladja a hagyományos, kisebb boltoknál megszokott 8–12 százalék körüli mértéket, nagysága az átvételi ár 76 és 93 százaléka között alakul.

A Magyar Nemzet kérdésére a vállalkozó elmondta, azért ilyen tisztességtelenül magas a láncok nyeresége, mert a beszállítóknak az átvételkor fizetett ár irreálisan alacsony. Az esetek jó részében a már jogszabályban betiltott, korábban polcpénzként és egyéb címeken beszedett sarcot mostanában inkább az árból vonják le a kereskedőláncok, hogy ne sértsenek törvényt. Más esetekben kötelező marketing-hozzájárulást kell fizetni az áruk hirdetésének fejében, illetve bónuszt az egyéb eladásösztönző módszerek biztosításáért. Az persze kérdés, hogy kap-e valamiféle tényleges szolgáltatást mindezért cserébe a beszállító. A kisebb hazai társaságok kevésbé, az erősebb cégek azonban általában kierőszakolják maguknak a megfelelő szintű szolgáltatást a díjak fejében.

Ez persze a forgalmukban és a hasznukban is megmutatkozik. Ha valaki nyitott szemmel jár az áruházakban, maga is meggyőződhet az utóbbi állítások igazságáról. A kisebb hazai beszállítók árui általában az alsó polcokra kerülnek, míg a nagyokét a legjobb helyre, szemmagasságba pakolják. Amikor az egyik üzletben csökken egy adott termék fogyasztói ára, akkor a konkurens láncnál általában rögtön megpróbálják lejjebb szorítani a beszállítóknak járó fizetségeket. Sőt a forgalomcsökkenésből származó esetleges veszteséget is a beszállítókon akarják leverni. Ugyanakkor a legnagyobb gondot az jelenti a kis beszállítóknál, hogy amikor költségeik miatt emelni szeretnék a szerződéskötéskor meghatározott átvételi árat – és ennek jogosságát dokumentumokkal igazolják –, akkor is elutasítják igényüket a láncok.

További részletek a Magyar Nemzet szombati számában.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.