Kétszeres haszon az élelmiszeren

Változatlanul hatalmas hasznot vágnak zsebre a kereskedőláncok a kisebb hazai élelmiszer-beszállítók termékein.

TK
2013. 02. 16. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van olyan termékünk, amelyre csaknem 160 százalék hasznot tesz rá a kereskedelmi lánc, mire az az áruházak polcaira kerül – tudta meg a lap egy hazai kisvállalkozótól, aki az országban működő láncok közül jó néhánynak szállítja portékáját. De még a legkedvezőbb feltételekkel átvett áru esetében is másfélszeres áron kerülhet a vevő kosarába a termék. A retorzióktól tartó, ezért magát megnevezni nem kívánó élelmiszer-beszállítótól kapott adatok azt mutatják, cégenként eltérő mértékű ugyan, de az áruházláncok átlagos haszna minden esetben jelentősen meghaladja a hagyományos, kisebb boltoknál megszokott 8–12 százalék körüli mértéket, nagysága az átvételi ár 76 és 93 százaléka között alakul.

A Magyar Nemzet kérdésére a vállalkozó elmondta, azért ilyen tisztességtelenül magas a láncok nyeresége, mert a beszállítóknak az átvételkor fizetett ár irreálisan alacsony. Az esetek jó részében a már jogszabályban betiltott, korábban polcpénzként és egyéb címeken beszedett sarcot mostanában inkább az árból vonják le a kereskedőláncok, hogy ne sértsenek törvényt. Más esetekben kötelező marketing-hozzájárulást kell fizetni az áruk hirdetésének fejében, illetve bónuszt az egyéb eladásösztönző módszerek biztosításáért. Az persze kérdés, hogy kap-e valamiféle tényleges szolgáltatást mindezért cserébe a beszállító. A kisebb hazai társaságok kevésbé, az erősebb cégek azonban általában kierőszakolják maguknak a megfelelő szintű szolgáltatást a díjak fejében.

Ez persze a forgalmukban és a hasznukban is megmutatkozik. Ha valaki nyitott szemmel jár az áruházakban, maga is meggyőződhet az utóbbi állítások igazságáról. A kisebb hazai beszállítók árui általában az alsó polcokra kerülnek, míg a nagyokét a legjobb helyre, szemmagasságba pakolják. Amikor az egyik üzletben csökken egy adott termék fogyasztói ára, akkor a konkurens láncnál általában rögtön megpróbálják lejjebb szorítani a beszállítóknak járó fizetségeket. Sőt a forgalomcsökkenésből származó esetleges veszteséget is a beszállítókon akarják leverni. Ugyanakkor a legnagyobb gondot az jelenti a kis beszállítóknál, hogy amikor költségeik miatt emelni szeretnék a szerződéskötéskor meghatározott átvételi árat – és ennek jogosságát dokumentumokkal igazolják –, akkor is elutasítják igényüket a láncok.

További részletek a Magyar Nemzet szombati számában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.