Nagy György igazgató az MTI-nek hangsúlyozta, hogy a közlemény a tagok egyeztetett véleményét tükrözi. A közleményben rámutatnak: az idei szabályok szerinti 4,2 százalékos díjbefagyasztás a tavalyi első negyedéves díjstophoz képest eredménynek is tekinthető. Azonban a szemétszállításra kimutatott 8,1 százalékos infláció, az újonnan bevezetett lerakási járulék, a felügyeleti díj, az egyes adó- és járuléknövekmények, a megemelkedett banki és postai költségek, a behajtással kapcsolatos költségek, továbbá a közszolgáltatóknál jelentkező mintegy 4,5 milliárd forintos kintlévőség együttes hatása már most teljesíthetetlen terheket jelent a közszolgáltatóknak.
Július 1-jétől a víz-, a csatorna-, a szennyvíz-elvezetési, a szemétszállítási, a palackosgáz-, valamint a kéményseprési díjakat is átlagosan 10 százalékkal tervezi csökkenteni a kormányzat. Rogán Antal, a nagyobbik kormánypárt képviselőcsoportjának vezetője csütörtökön a gyulai Fidesz–KDNP-frakcióülés utáni sajtótájékoztatón közölte: a pontos mértéket az árakban tapasztalható területi különbségekre tekintettel kell megállapítani, ugyanis például a víz esetében van az országban olyan hely, ahol ezer forintot kell fizetni elszámolási egységenként, míg máshol csak 180-at.
Évi 80-90 ezer forint spórolást jelentene családonként a minimum 10 százalékos rezsicsökkentés – mondta Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a hétfői parlamenti felszólalásában.
A közműadóból kompenzálhatják az önkormányzati cégeket a rezsicsökkentés miatt – ezt a lehetőséget sem zárta ki Kósa Lajos, a Fidesz ügyvezető alelnöke a Hír TV Kontraszt című műsorában.
Lakossági díjakból fedezik
A szemétszállítást – jelentős mértékben – a lakossági díjakból származó bevétel fedezi. A lakossági hulladékkezeléssel kapcsolatos díjak megállapítását 2001-től kormányrendelet szabályozza, amely a települési önkormányzatokat ruházta fel árhatósági jogkörrel, emlékeztet a közlemény. Az önkormányzatok által megállapított legkisebb és legmagasabb díj között négy-ötszörös az eltérés. Ez az egyesülés szerint azzal magyarázható, hogy a különféle pályázati támogatásokból és saját forrásból kiépült korszerű hulladékkezelő rendszerek működtetése drágább a hagyományosoknál, illetve a szolgáltatás tartalma, valamint a helyi igények és lehetőségek eltérőek.
A Köztisztasági Egyesülés a magyarországi települési szilárdhulladék-kezelési közszolgáltató szervezeteket és az ilyen tevékenységhez kapcsolódó gyártó és forgalmazó cégeket tömörítő szervezet. Az egyesülés tagszervezetei 2020 magyarországi település 7,78 millió lakosának települési szilárd hulladékát kezelik.