A válságmenedzser, Kevin Orr ügyvéd, aki részt vett a michigani központú Chrysler autógyár átszervezésében, a város választott vezetőinek, így a polgármesternek és a tanácsnak a helyébe lép. A tervek szerint március 25-én kezdi meg munkáját, amely a szerződése értelmében 12-16 hónapig tart majd. Két évtized óta Detroit a legnagyobb amerikai város, amelynek vezetését az állam vette át. Orr – aki Dave Bing, Detroit demokrata polgármestere és a republikánus Snyder kormányzó oldalán jelent meg az őt bemutató sajtótájékoztatón – kijelentette: fő célja, hogy elkerülje a városi önkormányzat csődjét, amely a maga nemében a legjelentősebb lenne Amerika történetében mind az érintett lakosság, mind pedig az adósságállomány nagyságának szempontjából.
A pénzügyi menedzser jogköre kiterjed a kollektív munkaszerződések újratárgyalására, a szolgáltatások privatizálására és a város egyes vagyontárgyainak eladására. Az amerikai autóipar bölcsőjeként emlegetett Detroit éves deficitje az idén már elérte a 327 millió dollárt, tavaly pedig meghaladhatta a 900 millió dollárt. A város, amelynek hosszú távú kötelezettségei több mint 14 milliárd dollárra rúgnak – elsősorban a városi alkalmazottak nyugdíj- és egészségügyi ellátásának területén –, képtelen folyó kiadásait újabb kölcsönök felvétele nélkül rendezni. Az állam republikánus politikusai, többek között Rick Jones közép-michigani szenátor, a múlt év végén felvetették, hogy Detroit várost közigazgatási egységként fel kellene számolni, és a területet a környező Wayne megye irányítása alá kellene rendelni.
Detroit gazdálkodásának átszervezését megnehezítette, hogy Bing polgármester és a városi tanács folyamatos harcban állt azzal kapcsolatban, hogy miként lehetne csökkenteni a működési költségeket és növelni a bevételeket. A városi alkalmazottak számát az elmúlt négy év alatt 13 400-ról 9696-ra apasztották le, ám ezzel párhuzamosan romlott a közszolgáltatások színvonala és a bűnözési statisztika is, aminek ellensúlyozására a polgármester szerint újabb beruházásokra lenne szükség. Bírálói szerint viszont a város gyors néptelenedése miatt kisebb apparátus is megtenné.
Az Egyesült Államok valamikori negyedik legnépesebb városának lakossága az évtizedekkel ezelőtti 1,8 millióról mára 713 ezerre esett vissza, főleg az amerikai autóipar hanyatlásának következtében (a régióban található az ágazat három óriása, a General Motors, a Ford és a Chrysler főhadiszállása). Noha Detroitban az elmúlt években a magánbefektetések viszonylagos élénkülése volt tapasztalható, a városgazdálkodás helyzetének romlása a város és Michigan állam közötti ellentétek kiéleződéséhez vezethet. A város lakossága mintegy 83 százalékban fekete, a republikánus irányítás alatt álló Michigan lakóinak pedig csaknem 80 százaléka fehér. Detroit környékén, az elővárosokkal együtt, 5,2 millió ember él, Michigan állam lakosságának mintegy egyötöde. A területen az amerikai munkaügyi minisztérium tavaly májusi adatai szerint 15,8 százalékos volt a munkanélküliség.