Újra meg kell tanulnunk beszélni egymással?

A munkahelyen számos jó ötlet születik, de a dolgozók ezeket sokszor nem osztják meg egymással.

Pálffy Renáta
2013. 11. 02. 13:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan világban élünk, melyet a közösségi oldalak uralnak. Ezeken a felületeken az emberek éppen a Gravitáció című új filmről csipognak, és arról posztolnak, milyen remek vacsorát ettek. A Facebookon szörfölve az ismerőseink által ajánlott cikkeket olvassuk, és ellenőrizzük a legmenőbbnek vélt tartalmakat. Soha nem volt ennyire könnyű információt megosztani az egyes csoportok és az egyének között.

A sors fintora, hogy miközben a közösségi média használata általánossá vált, az ügyfelekkel és leendő partnerekkel való kapcsolattartásnál visszatértünk a poros és drága szokásokhoz. Egy cég esetében kulcsfontosságú, hogy hogyan osztanak meg információkat, hogyan jutnak el az ötletek az munkavállalókhoz. Mint az a BBC cikkében olvasható, miközben szinte minden cég potenciális melegágya az innovációnak, nincs egy működő mechanizmus, amely arra szolgál, hogy ezt a mély ismeretet megosszák egymással. Mi történik, ha ezek az ötletek bezárva maradnak az emberek fejében, vagy egy csapat tapasztalata nem jut el a vezetőségig?

Ez a jelenség rárímel arra, amiért 40 ezer évvel ezelőtt kihalt a Neander-völgyi ember. A Neander-völgyiek primitív eszközöket használtak, mert nem létezett innováció elődeiknél. Hiába találtak fel egy új dolgot, egy új módszert, a tudás megosztásának képessége nagyon satnya volt. Az őket követő modern ember azonban már olyan komplex szociális hálózati képességekkel rendelkezett, amelyek lehetővé tették a nagyobb alkalmazkodást és fejlődést. Szociális készségeik lehetővé tették a széles körű informálást és az ötletek megosztását.

Sydney Finkelstein, a dartmouth-i üzleti iskola professzora beszámol arról: kapott olyan felkérést egy cég részéről, hogy oktassa a vezető beosztású munkatársakat arra, hogy hogyan kell kezelni azokat a kihívásokat, melyeket főnökként tapasztalnak. Ahogy arra fény derült, ugyanaz a négy-öt probléma jön elő, akár egy kelet-európai menedzserről, akár egy brazíliai vezetőről beszélünk. Dolgozhat az illető a kutatás, a fejlesztés vagy az értékesítés területén, részletekben lehetnek eltérések, de a a mögöttes kihívások ugyanazok.

A professzor ugyanakkor erőteljesen kifogásolja ezt a módszert. „Hogy gondolják egy több tízezer embert foglalkoztató vállalatnál, hogy az információmegosztás legjobb módja egy alkalmi interakció velem?” Finkelstein leszögezi: hihetetlen tudás jön létre nap mint nap a szervezetekben, de ha ezt nem osztják meg, akkor az elveszik.

Mi tehát a megoldás? A kulcs a fölösleges bürokrácia és az elvesztegetett idő kerülése. Meg kell találni, hogy mi működik, és mi nem. Az első lépés, hogy minden ilyen erőfeszítést a „tetején” kell támogatni. „Ha a felső vezetők nincsenek benne a játékban, más miért akarna részt venni benne?” A második annak a szem előtt tartása, hogy nincs „egy méret” mindenkinek. Szükséges lehet különböző megközelítések kipróbálása, hogy lássuk, melyik működik az egyes szervezetekben.

Finkelstein nagyon fontos szempontnak tartja, hogy a mindennapos problémák kezelése során tekintettel legyünk az emberekre. Ha ezt figyelmen kívül hagyjuk, nem lehet elvárni, hogy beosztottaink megfelelően működjenek, ahogy a beosztottaknak is tudniuk kell, hogyan kell kezelniük főnöküket. Mit a teendő például olyankor, ha egy csapat két tagja között konfliktus van, miközben a vezetésnek mindkettőjükre szüksége van? Ezeket a problémákat komolyan kell venni, mivel nagyon gyakoriak, befolyásolják a vállalati kultúrát, a hatásuk a társadalmi médiában gigantikus lehet.

A jó kommunikáció eszközei lehetnek olyan rendszeres találkozók, melyeken mindenkit arra kérnek, ossza meg a fejlesztéssel kapcsolatos ötletét, vagy azt a megközelítést, amellyel szerinte megoldható az éppen szóban forgó probléma. A hatékony interakciót segíthetjük a mindenki számára elérhető Google-dokumentumok használatával, vagy terjeszthetjük az ötleteket más közösségi eszközök segítségével is. Hasznos lehet esettanulmányok megosztása, saját tapasztalataink rövid összefoglalása, akár írásban is.

A tudás az egyetlen olyan vagyon, amely nő, nem pedig leértékelődik a használat során. Ha az emberek csak egy kis részét szentelnék annak a munkájuk során, hogy a közösségi fórumokat használva megosszák ötleteiket, az nagyon kifizetődő lehetne – véli a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.