Jobb, ha felkészülnek, ez a nők évszázada lesz

A 21. századi munkák inkább női kompetenciákat fognak igényelni.

Werkner Anita
2014. 05. 30. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 21. század a nők évszázada lesz – jelentette ki dr. Ternovszky Ferenc, a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) tanára a Világgazdaság Nők az üzleti csúcson című konferenciáján. Ternovszky e merész állítását egyebek között azzal indokolta, hogy a 21. századi munkák inkább női kompetenciákat fognak igényelni.

A szakember elképzelése összecseng Dunavölgyi Mária, a Budapesti Corvinus Egyetem Corvinus School of Management nevű szervezeti egysége elnökének, a Budapesti Értéktőzsde volt vezérigazgatójának vezetéselméletről alkotott véleményével. Dunavölgyi előadásában a nemi sztereotípiák vezetéselméletben betöltött szerepéről beszélt, s arra hívta fel a figyelmet, hogy egyre inkább felértékelődnek a női sztereotip tulajdonságok a menedzsmentben.

A feladat-orientált vezető távolságot tart beosztottaitól, visszavonul a szervezeti személyes kapcsolatoktól, és a hivatalos konzultációt részesíti előnyben. A kapcsolatorientált vezető többet törődik a munkahelyi jó kapcsolatok fenntartásával, hogy biztosítsák a feladatok hatékony elvégzését, és a hivatalos munkamegbeszéléseken is utal az informális kapcsolatok fontosságára.

 

Forrás: Tankönyvtár.hu

Előtérbe kerül a kapcsolatorientált vezetés a feladat-orientálttal szemben, továbbá felértékelődnek az ügyfélkapcsolatok, ezekhez pedig mind tipikusan nőkhöz társított tulajdonságok szükségesek. Az is kiderült, manapság az úgynevezett „megnyerő vezető” (aki úgy motiválja a kollégákat, hogy örömüket leljék munkában) jelenti a versenyelőnyt az „üzletkötő vezetővel” (elmondja, mit kell tenni, és mi jár érte) szemben, s a demokratikus döntéshozók is sikeresebbnek bizonyulnak az autokratikusoknál. A megnyerő és a demokratikus vezetési stílushoz is női sztereotip tulajdonságok szükségesek.

Ternovszky Ferenc előadásában a nők piacon betöltött szerepére is kitért. Az USA-ban az összes vásárlás 83 százalékáról már most is a nők döntenek, az Egyesült Királyságban pedig 80 százalék ez az arány. A marketingesek még mindig előszeretettel bombázzák hirdetésekkel a férfiakat, annak ellenére hogy úgy tűnik, a nők sokkal fontosabb célcsoport. A nők lassan kizárólagos vásárlási döntéshozókká válnak, ennek megfelelően kellene egyre nagyobb arányban alkalmazni női döntéshozókat a menedzsmentben, hogy könnyebben el lehessen érni ezt a célcsoportot.

A főiskolai tanár szerint egyértelmű, hogy a női erőforrás-menedzsment elsőrendű gazdasági kérdés, egyszerűen azért, mert a cégek elsődleges célja, hogy minél nagyobb profitot termeljenek. Ez pedig női döntéshozók alkalmazásával érhető el.

Ternovszky előadásában további üzleti szempontokat vetett fel; egyebek között arra hívta fel a figyelmet, hogy az Európai Bizottság 2012. márciusi jelentése szerint 56 százalékkal magasabb a profit a vegyes vezetésű cégeknél. Sőt, a Fortune 500 listán legjobbnak kikiáltott munkahelyeknek is női vezetőik is vannak.

Vagyis levonhatjuk azt a konklúziót, hogy a nők sikere siker a szervezetnek, a családnak és a társadalomnak egyaránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.