A 21. század a nők évszázada lesz – jelentette ki dr. Ternovszky Ferenc, a Budapesti Gazdasági Főiskola (BGF) tanára a Világgazdaság Nők az üzleti csúcson című konferenciáján. Ternovszky e merész állítását egyebek között azzal indokolta, hogy a 21. századi munkák inkább női kompetenciákat fognak igényelni.
A szakember elképzelése összecseng Dunavölgyi Mária, a Budapesti Corvinus Egyetem Corvinus School of Management nevű szervezeti egysége elnökének, a Budapesti Értéktőzsde volt vezérigazgatójának vezetéselméletről alkotott véleményével. Dunavölgyi előadásában a nemi sztereotípiák vezetéselméletben betöltött szerepéről beszélt, s arra hívta fel a figyelmet, hogy egyre inkább felértékelődnek a női sztereotip tulajdonságok a menedzsmentben.
A feladat-orientált vezető távolságot tart beosztottaitól, visszavonul a szervezeti személyes kapcsolatoktól, és a hivatalos konzultációt részesíti előnyben. A kapcsolatorientált vezető többet törődik a munkahelyi jó kapcsolatok fenntartásával, hogy biztosítsák a feladatok hatékony elvégzését, és a hivatalos munkamegbeszéléseken is utal az informális kapcsolatok fontosságára.
Forrás: Tankönyvtár.hu
Előtérbe kerül a kapcsolatorientált vezetés a feladat-orientálttal szemben, továbbá felértékelődnek az ügyfélkapcsolatok, ezekhez pedig mind tipikusan nőkhöz társított tulajdonságok szükségesek. Az is kiderült, manapság az úgynevezett „megnyerő vezető” (aki úgy motiválja a kollégákat, hogy örömüket leljék munkában) jelenti a versenyelőnyt az „üzletkötő vezetővel” (elmondja, mit kell tenni, és mi jár érte) szemben, s a demokratikus döntéshozók is sikeresebbnek bizonyulnak az autokratikusoknál. A megnyerő és a demokratikus vezetési stílushoz is női sztereotip tulajdonságok szükségesek.
Ternovszky Ferenc előadásában a nők piacon betöltött szerepére is kitért. Az USA-ban az összes vásárlás 83 százalékáról már most is a nők döntenek, az Egyesült Királyságban pedig 80 százalék ez az arány. A marketingesek még mindig előszeretettel bombázzák hirdetésekkel a férfiakat, annak ellenére hogy úgy tűnik, a nők sokkal fontosabb célcsoport. A nők lassan kizárólagos vásárlási döntéshozókká válnak, ennek megfelelően kellene egyre nagyobb arányban alkalmazni női döntéshozókat a menedzsmentben, hogy könnyebben el lehessen érni ezt a célcsoportot.