Nagy dobásra készül a MÁV Budapesten

A Körvasút kiépítésével teljesülhetne az elővárosiak álma. Új és korszerű megállók is épülhetnek, már csak uniós pénzre lenne szükség. Íme a tervek!

Ruzsbaczky Zoltán
2015. 05. 14. 13:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV jelenleg is igyekszik forrást keresni a több milliárd forintos nagyságrendű projekt megvalósítására. A terv alapján az esztergomi, illetve a kelebiai elővárosi vonalakat kötnék össze oly módon, hogy a Pilisvörösvár felől érkező vonatok egy része a régóta csak tehervonatok és néhány nemzetközi vonat által használt pesti Körvasúton haladna tovább, majd a Közvágóhídnál csatlakozna a szintén jelenleg is használatban lévő kelebiai vonalra. A MÁV célja ugyanis egy olyan rendszer kialakítása, melyben az elővárosi vonatok nem csupán a budapesti fejpályaudvarokra érkeznének, hanem alternatív útvonalon keresztülhaladnak Budapesten, és egy, a fővároson túl lévő elővárosba érkeznének (vagy egy Budapest ellentétes oldalán lévő állomásra). A rendszer kiépítésének 0. ütemeként tekintenek egyébként a Kőbánya-Kispest és Kelenföld között közlekedő személyvonatok elindítására. A korábban egymástól elszigetelt két városrész között a vonat segítségével az út most csak körülbelül 15 percet vesz igénybe.

Amellett, hogy ezzel fejlesztik a fővároson belüli közlekedést, a fejpályaudvarokat is némileg tehermentesítenék. Nyugat-Európában számos hasonló megoldásra látunk példát, a leghíresebb talán a berlini S-Bahn-hálózat, a kisebb városok közül pedig említhető az ír DART (Dublin Area Rapid Transit) rendszere.

A fejlesztés kapcsán új állomásokat, illetve megállóhelyeket hoznának létre a Közvágóhídnál, az Üllői útnál – a Népliget és az Ecseri út között – a Kőbányai útnál, az Éles saroknál, Rákosfalván, Újpalotán, Pestújhelyen és a Marcheggi hídnál (itt keresztezi egymást a váci vonal és a Körvasút). Rendbe tennék emellett a sok éve elhanyagolt, használaton kívüli rákosszentmihályi vasútállomást is. A tervezett új járat egyébként Pilisvörösvár és Kunszentmiklós-Tass között közlekedne.

 

A MÁV portálunkkal azt is közölte, hogy a kényelmi szempontokra is kiemelten figyelni fognak. A megvilágított magas peronokon szélfogóval ellátott perontetőt, peronbútorokat és jegyautomatákat kívánnak elhelyezni, valamint vizuális és hangos utastájékoztatást is kiépítenek. Az új vonalon a már ismert, svájci gyártmányú Flirt motorvonatokat közlekedtetnék.

A MÁV arról is tájékoztatta az MNO-t, hogy a megállók helyszíneinek kiválasztásakor egyeztettek a BKK-val és az érintett kerületekkel is.

A megvalósítás időpontjáról a vasútvállalat nem tudott nyilatkozni, mivel jelenleg is a szükséges pénzügyi forrásokhoz igyekeznek hozzájutni. Mint közölték, a feltételek megteremtéséhez uniós pénz szükséges. További akadály, hogy a tervezett új járat északnyugati részeként funkcionáló esztergomi vasútvonal felújításával a mai napig sem készültek el, a villamosítás pedig még tovább várat magára.

A MÁV további fejlesztéseket is tervez Budapesten: a Dél-Pest és Dél-Buda közötti kapcsolat javítására új megállóhelyeket akarnak építeni a Ferencváros–Kelenföld-vonalszakaszon a pesti oldalon a Közvágóhídnál, míg Budán a lehetséges helyszínek az egyetemek, a Fehérvári út, esetleg a Bartók Béla út. „A Közvágóhíd térsége potenciális helyszíne egy kiemelkedő jelentőségű intermodális központnak” – közölték.

Fejlődő pályára állt a MÁV-csoport – írja a Magyar Hírlap hétfői számában. Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a lapnak elmondta, hogy már nemcsak a tulajdonosnak nyilvánvaló, hogy kiszámíthatóvá vált a MÁV-csoport gazdálkodása, hanem az utasoknak is. A lapnak adott interjúban a MÁV-csoport vezetője beszélt arról is, hogy a csoportszintű adósság 152 milliárd forint volt 2014 végén, ebből a MÁV Zrt.-re – amely a pályavasutat is működteti – jutó rész 105 milliárd, és ez az év végére a tervek szerint 70 milliárd forintra csökken.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.