Méltányosabb bért várnak a Tescótól

Elvileg nem is lenne akadálya, hogy többet keressenek a Tesco magyarországi dolgozói.

Havasi Zsolt
2016. 02. 22. 6:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hét múlva kezdődnek meg az egyeztetések a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete és a Tesco között az idei fizetésekről. A felek aligha számíthatnak rövid tárgyalásra, a társaság dolgozói között ugyanis hatalmas a bérfeszültség. A három évvel ezelőtt elindult online vásárlási üzletág dolgozói például a sztrájktól sem riadnak vissza, ha nem sikerül tisztességesebb bért kiharcolniuk maguknak. Az összefogást nehezítheti, hogy területi alapon komoly különbségek mutatkoznak még az ugyanabban a munkakörben dolgozó alkalmazottak bérében is.

A cég londoni központja egész Közép-Európában 14 százalékos bérfejlesztést írt elő a megrendeléseket kiszállító gépkocsivezetőknek. Magyarországon azonban – ahol még az ambiciózus tervekhez képest is bőven túlteljesített az üzletág – csak ott emelik márciustól a béreket, ahol az elvándorlás már a napi munkavégzést veszélyezteti. A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke, Bubenkó Csaba úgy véli, a fő gond, hogy a központilag elrendelt béremelés ellenére itthon a Tesco csupán Budapesten és Győrben növelné a sofőrök kifizetését, de Szegeden már nem, mert ott nincs annyi jobban fizető munkalehetőség a távozást tervezőknek. Miközben Szegeden még a bruttó 160-180 ezer forintért dolgozó fővárosiaknál is eleve 10-12 százalékkal kevesebb pénzt kapnak a gépkocsivezetők, ez a különbség előbbiek bérfejlesztésével 30 százalékosra nőhet.

Az árut csomagoló alkalmazottakat még a sofőröknél is kevésbé becsülik meg. – A sztrájk az egyetlen esély, hogy ki tudjuk harcolni a béremelést. Kevesen vagyunk, sok a munka, ennyiért nem jönnek ide dolgozni. Kész rémálom minden nap – fogalmazott az egyik forrásunk. Egy online bevásárlási aszszisztens munkaideje reggel hatkor kezdődik, és négy-, hat- vagy nyolcórás pozíciójától függően tarthat délután négyig is. Ők egy digitális bevásárlólista alapján végzik a munkájukat, amely során az adott rekeszek tartalmát a gép által meghatározott időn belül kell összekészíteniük. Egy kör alkalmával hat kosarat kell megpakolniuk a kijelölt árukkal. A leolvasószerkezet a termékek mennyiségétől függően számítja ki az összeszedés idejét. Három színnel jelzi a munka gyorsaságát: piros a lassút jelenti, a sárga az elfogadhatót, míg a zöld megfelelő összeszedési sebességet mutatja. Értelemszerűen minél kevesebb termékből áll a lista, annál kevesebb idő van a munkára. A sok cipekedéssel járó munkakört 95 százalékát nők töltik be, akik a nyolcórás robotért havi szinten bruttó 125 000 forintot tehetnek zsebre.

A brit székhelyű cég pénzügyi adatai alapján bőven lenne realitása a béremelésnek. David Morris vezérigazgató korábban azt nyilatkozta, hogy a pozitív közép-európai eredmények nagyban köszönhetőek a magyarországi növekedésnek. Emellett azt is megjegyzi a tavalyi jelentés, hogy az online bevásárlás szolgáltatásnál 2013. márciusi indulása óta 97-98 százalékos vásárlói elégedettség mellett közel félmillió kiszállítást teljesítettek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.