Méltányosabb bért várnak a Tescótól

Elvileg nem is lenne akadálya, hogy többet keressenek a Tesco magyarországi dolgozói.

Havasi Zsolt
2016. 02. 22. 6:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hét múlva kezdődnek meg az egyeztetések a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete és a Tesco között az idei fizetésekről. A felek aligha számíthatnak rövid tárgyalásra, a társaság dolgozói között ugyanis hatalmas a bérfeszültség. A három évvel ezelőtt elindult online vásárlási üzletág dolgozói például a sztrájktól sem riadnak vissza, ha nem sikerül tisztességesebb bért kiharcolniuk maguknak. Az összefogást nehezítheti, hogy területi alapon komoly különbségek mutatkoznak még az ugyanabban a munkakörben dolgozó alkalmazottak bérében is.

A cég londoni központja egész Közép-Európában 14 százalékos bérfejlesztést írt elő a megrendeléseket kiszállító gépkocsivezetőknek. Magyarországon azonban – ahol még az ambiciózus tervekhez képest is bőven túlteljesített az üzletág – csak ott emelik márciustól a béreket, ahol az elvándorlás már a napi munkavégzést veszélyezteti. A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke, Bubenkó Csaba úgy véli, a fő gond, hogy a központilag elrendelt béremelés ellenére itthon a Tesco csupán Budapesten és Győrben növelné a sofőrök kifizetését, de Szegeden már nem, mert ott nincs annyi jobban fizető munkalehetőség a távozást tervezőknek. Miközben Szegeden még a bruttó 160-180 ezer forintért dolgozó fővárosiaknál is eleve 10-12 százalékkal kevesebb pénzt kapnak a gépkocsivezetők, ez a különbség előbbiek bérfejlesztésével 30 százalékosra nőhet.

Az árut csomagoló alkalmazottakat még a sofőröknél is kevésbé becsülik meg. – A sztrájk az egyetlen esély, hogy ki tudjuk harcolni a béremelést. Kevesen vagyunk, sok a munka, ennyiért nem jönnek ide dolgozni. Kész rémálom minden nap – fogalmazott az egyik forrásunk. Egy online bevásárlási aszszisztens munkaideje reggel hatkor kezdődik, és négy-, hat- vagy nyolcórás pozíciójától függően tarthat délután négyig is. Ők egy digitális bevásárlólista alapján végzik a munkájukat, amely során az adott rekeszek tartalmát a gép által meghatározott időn belül kell összekészíteniük. Egy kör alkalmával hat kosarat kell megpakolniuk a kijelölt árukkal. A leolvasószerkezet a termékek mennyiségétől függően számítja ki az összeszedés idejét. Három színnel jelzi a munka gyorsaságát: piros a lassút jelenti, a sárga az elfogadhatót, míg a zöld megfelelő összeszedési sebességet mutatja. Értelemszerűen minél kevesebb termékből áll a lista, annál kevesebb idő van a munkára. A sok cipekedéssel járó munkakört 95 százalékát nők töltik be, akik a nyolcórás robotért havi szinten bruttó 125 000 forintot tehetnek zsebre.

A brit székhelyű cég pénzügyi adatai alapján bőven lenne realitása a béremelésnek. David Morris vezérigazgató korábban azt nyilatkozta, hogy a pozitív közép-európai eredmények nagyban köszönhetőek a magyarországi növekedésnek. Emellett azt is megjegyzi a tavalyi jelentés, hogy az online bevásárlás szolgáltatásnál 2013. márciusi indulása óta 97-98 százalékos vásárlói elégedettség mellett közel félmillió kiszállítást teljesítettek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.