A szerdán Debrecenben beharangozott buszipari beruházás után tegnap Győrben jelentettek be ágazati fejlesztést: tizenhárom méteres, nyújtott szóló buszok gyártását kezdi meg a Kravtex-Kühne cégcsoport a nemzeti buszgyártási stratégia nyomán várható piaci lehetőségek reményében. Az új Credo buszok prototípusait az idén decemberben, illetve jövő februárban mutatják be. Szombath Imre, a Kühne Zrt. kutatás-fejlesztési vezérigazgató-helyettese a távirati iroda beszámolója szerint kifejtette, a néhány hónappal ezelőtt bejelentett nemzeti buszgyártási stratégiához igazodva indították el kutatás-fejlesztési programjukat, és 2017 februárjáig három új típussal lépnek piacra. A cég tapasztalatai szerint vidéken a városi és a helyközi csuklós buszok egyharmada feleslegessé vált a csökkenő utasszám miatt. Ezért több száz ilyen járművet lehetne lecserélni. Az új fejlesztésű járművek 75-80 százalékban magyarországi gyártásúak lesznek.
Egy nappal korábban a német Daimler érdekeltségébe tartozó EvoBus Hungária Kft. és az ITK Holding Zrt. képviselői írtak alá Debrecenben szándéknyilatkozatot, amely alapján új buszokat gyártanak majd a hajdú-bihari megyeszékhelyen. A Daimler tulajdonában álló német EvoBus GmbH magyarországi vezérképviselete alvázakat szállít az ITK Holdingnak, amelyekre a magyar cég saját fejlesztésű autóbusz-felépítményt tervez. A prototípus előreláthatólag 2017 tavaszára készül el. Az Euro 6-os motorral felszerelt alvázak a spanyolországi Samano városából érkeznek majd, és alapvetően elővárosi, regionális buszvonalakat szolgálnak ki.
Üdvözölte az elmúlt napok bejelentéseit a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke: Vincze-Pap Sándor lapunk megkeresésére kifejtette, örömteli, hogy a néhány hónappal ezelőtt bejelentett buszgyártási stratégiának már van látható nyoma, a debreceni fejlesztés azonban még csak szavak szintjén létezik. Mint rámutatott, figyelemre méltó a német Daimler törekvése, hiszen azt követően, hogy a kormány deklarálta, cél a magyarországi buszgyártás felfejlesztése, máris ezen a piacon próbál pozíciókat kiépíteni. – A hazai buszipar már most is képes nagy hazai hozzáadott értékű járművek gyártására, a Rába által gyártott alvázak világszínvonalat képviselnek. A német hátterű beszállítóval a magyar innováció része 40-50 százalékos lehet – jegyezte meg Vincze-Pap Sándor.