A VW és két kisebb Szászország tartományi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája érint két másik németországi Volkswagen-üzemet, az emdeni és a kasseli gyárat is. Összesen húszezer dolgozót kell kényszerszabadságra küldeni. A svájci UBS bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő konszernnek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.
A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Passat modellekhez, az Automobilguss pedig váltóalkatrészeket készít a VW több modelljéhez. A német Manager Magazin szerint mindkét – formálisan önálló – beszállító a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.
A bosnyák mérnök-üzletember VW-kapcsolata onnan ered, hogy évekig vezető pozíciókat töltött be a Tvornica Automobila Sarajevo (TAS) nevű szarajevói üzemben, amelyben 1972-től 1992-ig több Volkswagen modellt gyártottak, köztük a Bogarat és a Golfot.
A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.
A járműgyártó bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság a VW javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a váltóalkatrészeket. Ez ágazati szakértők szerint példa nélküli eljárás lenne a német autógyártás történetében.
A VW ugyan megegyezésre törekszik, nem zárja ki a jogi utat – mondta a társaság egy szóvivője a FAS-nak. A beszállító cégek környezetében viszont azt mondták a lapnak, hogy a Volkswagen csak hétfőn hajlandó folytatni a tárgyalást, és elvetették azt az ajánlatot, hogy a hétvégén is üljenek le egyeztetni.
A FAS szerint az emdeni üzemet már pénteken leállították, a Welt am Sonntag (WAS) című lap pedig arról írt, hogy Wolfsburgban már szombaton leállt a munka.
A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer szerint a válság a VW beszerzési vezetője, Javier García Sanz hibája. „A Sanz-rendszernek vége” – mondta a Duisburg-esseni Egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének társigazgatója a WAS-nak. „Az öreg harcosok már nem értik a beszállítók új világát” – tette hozzá a szakember. Hangsúlyozta: nem fordulhat elő, hogy egy globális óriásvállalat termelési rendszere leálljon két közepes méretű beszállító miatt.
A VW és a beszállítók konfliktusa valószínűleg abban gyökerezik, hogy az autógyártó minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen márkájú modellek fejlesztési és gyártási költségeit, mert egyre kevésbé jövedelmezők. A Duisburg-esseni Egyetem autóipari kutatóintézete egy a Handelsblatt című üzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei év első felében mindössze 375 eurót keresett egy Volkswagenen, ami 1,7 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredmény, míg egy Skoda 1589 eurót termelt a csoportnak, ami 9,6 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredményt jelent.
A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen személy- és haszonjárművek, valamint a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, az MAN, a Porsche, a Scania és a Seat.