Egy hétig nem gyártják a Golfot

A Volskwagen ikonikus autójának gyártása azért áll le, mert a gyártó vitázik két beszállítóval.

MTI
2016. 08. 21. 19:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VW és két kisebb Szászország tartományi beszállító, a Car Trim és az ES Automobilguss vitája érint két másik németországi Volkswagen-üzemet, az emdeni és a kasseli gyárat is. Összesen húszezer dolgozót kell kényszerszabadságra küldeni. A svájci UBS bank elemzői szerint a dízelbotrány miatt eleve nehéz helyzetben lévő konszernnek legkevesebb 100 millió eurós vesztesége keletkezhet a leállás miatt.

A Car Trim üléshuzatokat gyárt az Emdenben készülő Passat modellekhez, az Automobilguss pedig váltóalkatrészeket készít a VW több modelljéhez. A német Manager Magazin szerint mindkét – formálisan önálló – beszállító a Prevent nevű, szlovéniai központú cégcsoporthoz tartozik, amely az egyik leggazdagabb bosznia-hercegovinai vállalkozó, Nijaz Hastor érdekeltsége.

A bosnyák mérnök-üzletember VW-kapcsolata onnan ered, hogy évekig vezető pozíciókat töltött be a Tvornica Automobila Sarajevo (TAS) nevű szarajevói üzemben, amelyben 1972-től 1992-ig több Volkswagen modellt gyártottak, köztük a Bogarat és a Golfot.

A VW és a két beszállító konfliktusáról egyik fél sem közölt részleteket. A Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) című lap szerint a vita abból fakad, hogy megállapodást kötöttek egy új üléshuzat kifejlesztéséről, de a VW kiszállt a projektből, és nem tudtak megegyezni, hogy mennyi pénz jár a Preventnek a már elvégzett munkákért, ezért a cégcsoport felfüggesztette a még érvényes beszállítói szerződések teljesítését.

A járműgyártó bírósághoz fordult. A braunschweigi tartományi bíróság a VW javára döntött, határozata szerint a beszállítók kötelesek teljesíteni a szerződéseket, a megrendelő pedig akár végre is hajthatja a végzést, vagyis a beszállítók telephelyein lefoglalhatja és elszállíthatja az üléshuzatokat és a váltóalkatrészeket. Ez ágazati szakértők szerint példa nélküli eljárás lenne a német autógyártás történetében.

A VW ugyan megegyezésre törekszik, nem zárja ki a jogi utat – mondta a társaság egy szóvivője a FAS-nak. A beszállító cégek környezetében viszont azt mondták a lapnak, hogy a Volkswagen csak hétfőn hajlandó folytatni a tárgyalást, és elvetették azt az ajánlatot, hogy a hétvégén is üljenek le egyeztetni.

A FAS szerint az emdeni üzemet már pénteken leállították, a Welt am Sonntag (WAS) című lap pedig arról írt, hogy Wolfsburgban már szombaton leállt a munka.

A legismertebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer szerint a válság a VW beszerzési vezetője, Javier García Sanz hibája. „A Sanz-rendszernek vége” – mondta a Duisburg-esseni Egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének társigazgatója a WAS-nak. „Az öreg harcosok már nem értik a beszállítók új világát” – tette hozzá a szakember. Hangsúlyozta: nem fordulhat elő, hogy egy globális óriásvállalat termelési rendszere leálljon két közepes méretű beszállító miatt.

A VW és a beszállítók konfliktusa valószínűleg abban gyökerezik, hogy az autógyártó minden eszközzel igyekszik csökkenteni a Volkswagen márkájú modellek fejlesztési és gyártási költségeit, mert egyre kevésbé jövedelmezők. A Duisburg-esseni Egyetem autóipari kutatóintézete egy a Handelsblatt című üzleti lapban ismertetett tanulmányában kimutatta, hogy a VW az idei év első felében mindössze 375 eurót keresett egy Volkswagenen, ami 1,7 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredmény, míg egy Skoda 1589 eurót termelt a csoportnak, ami 9,6 százalékos árbevétel-arányos üzemi eredményt jelent.

A VW a legnagyobb európai gépjárműgyártó társaság. A Volkswagen személy- és haszonjárművek, valamint a Skoda mellett a csoporthoz tartozik az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Ducati, a Lamborghini, az MAN, a Porsche, a Scania és a Seat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.