Kifejtette: új kihívást jelent a munkaerőpiac megváltozása, a bérfelzárkóztatás a versenyképesség javításához, az oktatás-képzés átalakítása a szakemberek biztosítására.
A nemzetgazdasági miniszter kitért arra, hogy a következő években a gyártási folyamat egyre inkább a digitalizációra épül, ennek hatása Magyarországon is megjelenik. Számítások szerint a mintegy 4 millió munkahelyből 350-400 ezer szűnhet meg a digitalizáció elterjedése miatt, a képzést pedig úgy kell megoldani, hogy a felszabaduló munkavállalók képesek legyenek más szakmában elhelyezkedni.
Varga Mihály elmondta, hogy a növekedés biztosításához, a versenyképesség javításához elengedhetetlen a bérfelzárkóztatás, ezért általános bérnövekedésre tesznek javaslatot. Elképzelhetőnek nevezett egy olyan köztehermérséklést, amely lehetőséget adna a munkaadóknak a béremelésre, illetve 2-3 éves bérfelzárkóztatási program elfogadását, amelynek megvalósításához járulékkedvezményt biztosítana az állam.
Varga Mihály szólt arról, hogy a mostani 220 ezer munkanélküli visszavezetése a munkaerőpiacra átgondolt képzési programot kíván, az európai és hazai forrásokkal olyan képzést kell támogatni, amely az onnan kikerülő szakemberekkel a magas hozzáadott értéket termelő ágazatokat segíti.
A nemzetgazdasági miniszter az M1-nek nyilatkozva azt mondta, hogy januárban indulhat a járulékcsökkentés, és akár már a jövő héten meglehet erről a végleges terv.
A Figyelő csütörtökön megjelent lapszámában kormányzati forrásra hivatkozva arról írt, hogy 2017-től több éves járulékcsökkentési program indul, amelynek azonban feltétele lesz a béremelési kötelezettség. Vagyis a munkáltatók nem nyelhetnék le az alacsonyabb szociális hozzájárulási adó miatt keletkező megtakarítást, azt vagy annak egy részét át kell engedniük a dolgozóknak. A hetilap értesülése szerint a járulékcsökkentés része lesz az őszi adócsomagnak.
A járműiparról szólva Varga Mihály rámutatott, hogy az ágazat segítette a magyar gazdaság kilábalását a 2008-as válságból, Magyarországon 700 járműipari vállalat működik, ezek közvetlenül 144 ezer munkavállalót foglalkoztatnak, a járműipar tavaly 17,2 százalékkal növelte teljesítményét, az ágazat évente mintegy 800 milliárd forint termelési értéket állít elő.
A nemzetgazdasági miniszter kiemelte: a járműipari hazai beszállítóknak is egyre inkább be kell kapcsolódniuk a kutatás-fejlesztésbe követve az ágazati tendenciát.