Míg az Egyesült Államokban és a Távol-Keleten 90 százalékig is elmennek a fekete pénteki (Black Friday) leárazásban az üzletek, addig idehaza ennél visszafogottabb engedményekre lehet számítani – mondta lapunknak az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára. Vámos György emlékeztetett: a hagyomány szerint az amerikai kiskereskedőknek ekkor fordul pozitívba a mérlege, s a profitot az év hátralévő részében termelik meg. A vásárlás ünnepét hazánkban a piaci szereplők egy része most pénteken, mások egy héttel később, november 25-én tartják. Nemcsak az online áruházak készülődnek, hanem a bevásárlóközpontok is. Hivatalos felmérés nincs, de a tapasztalatok alapján egyes cikkeket 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni, de megszokott az 50 százalék körüli akció is. Az OKSZ főtitkára aláhúzta: nem rögzíti egyetlen jogszabály sem, egy terméket mennyire lehet leértékelni, az alapvető cél azonban a karácsonyi nagybevásárlás első hullámának előre hozása. Ennek ellenére Magyarországon változatlanul a bronz- és az aranyvasárnap közti kéthetes időszakra összpontosul a fenyőfa alá szánt ajándékok beszerzése. A fekete pénteken (idén november 25-e) már a karácsonyi slágertermékek a legkeresettebbek, így a különféle műszaki cikkek mellett a könyvek, az illatszerek és a kozmetikumok is kelendők.
2016-ban elsőként az Extreme Digital állt elő fekete pénteki terveivel, a webáruházat és hagyományos üzleteket egyaránt működtető kereskedés most pénteken akár 50-70 százalékos kedvezményt is kínál egyes termékekre. A tavalyi háromszorosát, 1,5 milliárd forintnyi kedvezményt ígérnek idén; arra számítanak, hogy az androidos okostelefonok és a 40-50 colos lapos tévék mellett a nagyobb tudású drónok, fitneszpántok és okosórák lesznek a fekete péntek, illetve a karácsonyi szezon legnagyobb slágerei a háztartási gépek mellett.
Az Emag egy héttel később méreti meg magát: a netes áruház felidézte, hogy tavaly ilyenkor 1,7 millió látogatója volt, 187 ezer termék értékesítésével 3,25 milliárd forintos árbevételt ért el. A cég arról számolt be, hogy a vásárlások 40 százaléka már egy éve is mobileszközről érkezett, ezért beépítette a rendszerbe a fizetés egy kattintással funkciót. A netes vásárlókat ezúttal 450 ezer akciós termékkel várják, és ezek között lesz olyan, amelyre akár 80 százalékos kedvezményt is kínálnak.
A Kaspersky Lab informatikai biztonsági cég ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a pénzügyi adathalász támadások növekedése is várható az ünnepi szezon közeledtével, amely a fekete péntekkel kezdődik. A kiskereskedők 42 százaléka számolt be adatvesztésről: 71 százalékuk vásárlói és alkalmazotti adatok, 35 százalékuk pedig vásárlási tranzakciók elvesztését jelentette. Az ágazatban dolgozók 17 százaléka találkozott már a kártyaelfogadó terminálokon keresztül érkező támadással, a piaci szereplők 47 százaléka ennek veszélye miatt nem érzi magát biztonságban.
A karácsonyi vásárlási láz nyitányának tekinthető Black Friday hagyománya az 1930-as évekre nyúlik vissza. Manapság is használt nevét azonban csak 1961-ben kapta a philadelphiai rendőrségtől, miután rekordszámú riasztás érkezett a kapitányságra a vásárlási láz miatti káoszban kialakult közlekedési balesetek helyszínéről. Azóta a versengésben az Egyesült Államok ellenpólusaként határozta meg Kína a 11. hónap 11. napjára időzített szinglik napját. A „vásárlófesztivál” legjelentősebb szereplője az Alibaba Group, amely az Alibaba, Aliexpress, Taobao és a Tmall portálokat foglalja magában. A vállalatcsoport 24 óra alatt 1,05 milliárd tranzakciót regisztrált, ez a tavalyi évhez képest 48 százalékos gyarapodást jelent. Az új világrekord is megszületett: egyetlen másodperc alatt 120 ezer fizetés történt az Alibaba különböző felületein.