Szigorodik az eredetiségvizsgálat

A külföldről behozott autók esetében is rögzíteni kell a jövőben a kilométeróra állását.

Wiedemann Tamás
2017. 02. 03. 7:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több éve eltörölt szabály újjáélesztésével készül szigorítani a kormány a gépjárművek eredetiségvizsgálatán. A szakmai szervezetek már évek óta kongatják a vészharangot, mivel a jelenlegi ellenőrzési rendszer egyáltalán nem jelent megfelelő garanciát, logikátlan és életszerűtlen. Pedig nem olcsó mulatság, hiszen az eredetiségvizsgálat ára 17-20 ezer forint között mozog egy személyautó esetében. Sőt cinikus az egész rendszer, hiszen míg Magyarországon minden egyes autó adásvétele alkalmával új eredetiségvizsgálatot kell végezni, a külföldről behozott személygépkocsi esetében erre egyelőre nincs szükség. – Ha veszek öntől egy autót, akkor eredetiségvizsgálatot kell végezni rajta, ha másnap visszavásárolja tőlem, akkor ismét ki kell fizetni a díjat, és újra el kell készíteni az ellenőrzést. Ám a külföldről behozott autók esetében nem kell ilyen vizsgálatot elvégezni – mondta lapunknak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A szervezet már korábban is el akarta érni, hogy az import gépjárművek esetében is készüljön eredetiségvizsgálat. – Javasoltuk azt is, hogy ha ez esetleg formailag nem kivitelezhető, mert például uniós előírásokat sért, akkor nevezzük környezetvédelmi ellenőrzésnek a vizsgálatot – közölte a szakember. A gépjárműpiac legfertőzöttebb részét ugyanis a visszatekert óraállású, külföldről behozott, ismeretlen eredetű gépjárművek alkotják.

Néhány hét múlva tárgyalja az eredetiségvizsgálat jelenlegi rendszerét megreformáló jogszabálytervezetet a Miniszterelnökség – tudta meg a Vezess.hu. Az autós portál szerint a külföldről behozott autók számára kötelezővé tennék az eredetiségvizsgálatot még a magyar rendszám rákerülése előtt. Emellett a kormány kötelezővé tenné a vizsgán az alvázszám és a másodlagos azonosítónak számító adattábla vegyszeres vizsgálatát is. Ennek segítségével ki lehetne szűrni a manipulált alvázszámú kocsikat, illetve az igen gyakori áthegesztéseket is, amikor egy másik autó alvázszámát tüntetik fel. Tervek között szerepel a jelenleginél sokkal alaposabb dokumentáció, amelynek során a külföldi gépjárművek forgalmi engedélyét be kellene szkennelni, vagyis lényegében valósághűen lemásolni. Ezenfelül a javaslat kötelezővé tenné a kilométeróra-állás és az alvázszám lefotózását, valamint képek készítését a járműről, majd mindezt fel kellene tölteni egy online adatbázisba.

Az eredetiségvizsgálat mellett a kilométeróra-állások regisztrálása sem működik megfelelően hazánkban. Magyarországon ugyanis csak tulajdonosváltás esetén és a műszaki vizsgák során kell ezt az állást rögzíteni. Erdélyi Péter szerint ez túl ritka, hiszen műszaki vizsgák 2–4 évente vannak, tulajdonosváltás pedig csak alkalomszerűen. – Szeretnénk elérni, hogy a szervizek is jogosultak és kötelesek legyenek az óraállás rögzítésére, de közúti ellenőrzéseken és a biztosítási események során is kötelező legyen feljegyezni a kilométeróra állását – közölte az MGE ügyvezető elnöke. A jelenlegi rendszer ugyanis könnyen kijátszható, amire sok példa akad.

Januárban 6418 új személygépkocsit helyeztek forgalomba, 15,3 százalékkal többet, mint tavaly ugyanebben a hónapban. Az MGE adatai szerint a januári számok annak ellenére jelentősen meghaladták a tavalyi hasonló időszak eredményét, hogy a kemény tél nem kedvez a gépjármű-értékesítésnek. Ez azt vetíti előre, hogy idén is folytatódik a növekedés. Így a szervezet kissé felfelé módosította a korábbi előrejelzését, szerinte idén várhatóan 102 ezer új személygépjárművet helyeznek forgalomba. A magánvásárlók inkább a használt autók kínálatából elégítik ki igényeiket, bár valószínűsíthető az is, hogy a céges vásárlások egy része valójában magáncélú; csupán az általános forgalmi adó visszaigénylése miatt kerül az adott autó céges vásárlási körbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.