Több éve eltörölt szabály újjáélesztésével készül szigorítani a kormány a gépjárművek eredetiségvizsgálatán. A szakmai szervezetek már évek óta kongatják a vészharangot, mivel a jelenlegi ellenőrzési rendszer egyáltalán nem jelent megfelelő garanciát, logikátlan és életszerűtlen. Pedig nem olcsó mulatság, hiszen az eredetiségvizsgálat ára 17-20 ezer forint között mozog egy személyautó esetében. Sőt cinikus az egész rendszer, hiszen míg Magyarországon minden egyes autó adásvétele alkalmával új eredetiségvizsgálatot kell végezni, a külföldről behozott személygépkocsi esetében erre egyelőre nincs szükség. – Ha veszek öntől egy autót, akkor eredetiségvizsgálatot kell végezni rajta, ha másnap visszavásárolja tőlem, akkor ismét ki kell fizetni a díjat, és újra el kell készíteni az ellenőrzést. Ám a külföldről behozott autók esetében nem kell ilyen vizsgálatot elvégezni – mondta lapunknak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A szervezet már korábban is el akarta érni, hogy az import gépjárművek esetében is készüljön eredetiségvizsgálat. – Javasoltuk azt is, hogy ha ez esetleg formailag nem kivitelezhető, mert például uniós előírásokat sért, akkor nevezzük környezetvédelmi ellenőrzésnek a vizsgálatot – közölte a szakember. A gépjárműpiac legfertőzöttebb részét ugyanis a visszatekert óraállású, külföldről behozott, ismeretlen eredetű gépjárművek alkotják.
Néhány hét múlva tárgyalja az eredetiségvizsgálat jelenlegi rendszerét megreformáló jogszabálytervezetet a Miniszterelnökség – tudta meg a Vezess.hu. Az autós portál szerint a külföldről behozott autók számára kötelezővé tennék az eredetiségvizsgálatot még a magyar rendszám rákerülése előtt. Emellett a kormány kötelezővé tenné a vizsgán az alvázszám és a másodlagos azonosítónak számító adattábla vegyszeres vizsgálatát is. Ennek segítségével ki lehetne szűrni a manipulált alvázszámú kocsikat, illetve az igen gyakori áthegesztéseket is, amikor egy másik autó alvázszámát tüntetik fel. Tervek között szerepel a jelenleginél sokkal alaposabb dokumentáció, amelynek során a külföldi gépjárművek forgalmi engedélyét be kellene szkennelni, vagyis lényegében valósághűen lemásolni. Ezenfelül a javaslat kötelezővé tenné a kilométeróra-állás és az alvázszám lefotózását, valamint képek készítését a járműről, majd mindezt fel kellene tölteni egy online adatbázisba.