Bár a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) továbbra sem hajlandó felvilágosítást adni a magyar kormány és a Tesla közötti párbeszédről, minisztériumi forrásunk megerősítette, hogy valóban zajlik ilyen, hozzátéve: az lenne a meglepő, ha hazánk nem szállna ringbe az Európába tervezett akkumulátor- és elektromosautó-gyárért. – Nem lehetett kimaradni a versenyből egy olyan szereplő megnyeréséért, amely az energiafelhasználás terén olyan újszerű megoldásokkal rukkol elő, mint a Tesla. Magyarországnak ráadásul komoly referenciája van az autóiparban, és kedvező a befektetési környezet is – fejtette ki forrásunk annak apropóján, hogy a Heti Válasz múlt heti cikke szerint a kormány és Elon Musk cége között folyik az egyeztetés, és még az idén kiderülhet az is, hogy milyen eredménnyel.
Ami az Orbán-kormányt illeti, a Tesla európai gigagyárának megszerzése kapcsán nem csak gazdasági célok vezérlik, legalább ennyire presztízskérdés is az ügy. A Tesla idecsábításával ugyanis igazolást nyerne, hogy az autóipari gyártókapacitás felfuttatása nemcsak összeszerelő munkákat hoz, hanem vonzza az innovációt is. Felvetésünkre, hogy a Tesla akkora üzem létrehozására törekszik – 17 ezer munkahelyről szólnak a hírek –, amely körülbelül annyi embernek adna munkát, mint a Mercedes, az Audi, a Suzuki és az Opel együttvéve, informátorunk megjegyezte: a Tesla nem pusztán egy gyárnak, hanem európai központjának keres helyet, ami komoly kutatási-fejlesztési jelenlétet feltételez. Ugyanakkor elismerte: a közép-európai országokban inkább a komoly gyártókapacitás, valamint a kormányok által nyújtott adókedvezmények jelentik a fő vonzerőt. Szólt arról is, hogy mind a négy visegrádi ország – hazánkon kívül Lengyelország és Csehország, valamint Szlovákia – versenyben van, azt ugyanakkor nehéz megmondani, ki áll a legjobban. Az elektromobilitásban Lengyelország beszállítói kínálata a kiterjedtebb, Szlovákia befektetési ügynöksége pedig előrébb tarthat, mert már három éve felvette a Teslával a kapcsolatot. Hazánk mellett szól viszont, hogy a Zalaegerszegen 40 milliárd forintból létesítendő tesztpálya egyedülálló lesz a régióban és Európában is, mert ez lenne az első olyan létesítmény, ahol ki lehet próbálni az úgynevezett autonóm, önvezető járműveket. Jól mutat a magyar portfólióban az elektromos buszokat gyártó BYD komáromi gyáralapítása, valamint a Samsung Gödön létesítendő akkumulátorgyára is. Ezek mellett az uniós előírások értelmében az állam készpénztámogatásként vagy társaságiadó-kedvezmény formájában ötvenszázalékos mértékig tud segítséget nyújtani a külföldi beruházó nagyvállalatoknak.