A magyar kormányfő a közmédiának adott nyilatkozatában úgy fogalmazott:
korszakhatárhoz érkeztünk, elvesztette lendületét a globalizáció régi modellje, amely arra épült, hogy a pénz, a profit, a technológiai tudás Nyugaton van, és onnan áramlik „a szegényebb, kevésbé fejlett keleti országokba”.
Az elmúlt évtizedekben – különösen a legutóbbiban – ez megváltozott: a gazdaság húzóereje nem Nyugaton, hanem Keleten van, pontosabban „a Kelet felzárkózott a Nyugat mellé”, technológiai fejlettség szempontjából a keletiek már nem maradnak el a nyugatiaktól, és „igazából legnagyobb mennyiségben pénz ma Ázsiában halmozódik fel”, mely „azután megindul visszafelé, Nyugatra” – fejtette ki.
A magyar gazdaságban is azt látni – folytatta a miniszterelnök az MTI beszámolója szerint –, hogy az elmúlt egy-két évben amerikai és európai nagy cégeket kínaiak vásároltak fel, ezért nőtt meg hirtelen a kínai kézben lévő magyar beruházások aránya. „Ez egy teljesen ellentétes mozgás azzal, mint amihez mi hozzászoktunk, illetve amit tanultunk a világgazdaság működéséről” – fogalmazott.
Orbán Viktor szerint a világ egy tekintélyes részének azért is elege lett a régi globalizációs formából, mert az két részre, tanárokra és diákokra osztotta a világot, és egyre bántóbb volt, hogy néhány fejlett ország állandóan kioktatta emberi jogokból, demokráciából, fejlődésből, piacgazdaságból a világ nagyobbik részét.
Ezzel szemben Orbán szerint a legerősebb, Kína ezért megindított „egy más irányú mozgást” – ezt hívják úgy: Egy övezet, egy út –, amely kifejezetten egymás elfogadására épül, „nincs tanár, nincs diák”, mindenkinek joga van – idézte a kínai elnököt – a saját társadalmi berendezkedéséhez, kultúrájához, megközelítéséhez, értékeihez. Nem megváltoztatni kell egymást, nem szövetségbe kell tömörülni, hanem „el kell fogadni egymást úgy, ahogy vagyunk”, és inkább össze kell kapcsolni ezeket az országokat, népeket, gazdaságokat – mondta a kormányfő.
Ezért gazdasági tartalmát tekintve a pekingi Egy övezet, egy út fórum elsősorban a hajózás feltételeinek megteremtéséről, vasutak, légikikötők, hidak építésről, úthálózatok fejlesztéséről, a régi Selyemút mentén fekvő népek modern kori összeköttetéséről szólt – közölte.