Csőd szélén a kormány megbízható stratégiai partnere

A japán Takata autóipari vállalat miskolci gyára is hamarosan kínai kezekbe kerülhet.

Buzna Viktor
2017. 06. 20. 3:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszélybe kerülhet a Takata japán autógyártó ezer új munkahellyel kecsegtető miskolci álomberuházása, a kormány stratégiai partnere ugyanis sajtóhírek szerint a csőd szélére került. Először a tokiói központú hírügynökség, a Nikkei írta meg, hogy a miskolci gyárral is rendelkező autóipari vállalat nehéz anyagi helyzete miatt csődeljárást indít. A névtelen forrásokra hivatkozó cikk nem tett jót a cég hírnevének, a tokiói tőzsdén felfüggesztették a kereskedést a vállalat részvényeivel. Ezzel a Nikkei információja új fejezetet nyitott a légzsákokat gyártó Takatát övező botrányok történetében. A 84 éves múltra visszatekintő japán vállalatról tavaly derült ki, hogy selejtes termékei legalább 11 ember halálát okozták az utakon. A többek között Toyota, Mercedes és Audi autókba szerelt légzsákjaik ütközéskor felrobbantak, az utastérben a műszerfalból kitépett fémrepeszek gyilkoltak. Miután kiderült, hogy a cég termékei életveszélyesek, a világon több mint százmillió autót hívtak vissza. Élen járt az Egyesült Államok, ott az érintett 24 millió autótulajdonosnak 553 millió dolláros kártérítést kellett kifizetni. A magyar utakra is került a veszélyes darabokból, itthon több mint 15 ezer Toyotát hívtak vissza. Ráadásul a cég három korábbi japán vezetője ellen büntetőeljárás indult; őket azzal gyanúsítják, hogy 2000 óta tudták, de eltitkolták a légzsákdeflátor hibáját.

Magyarországon 2013-ban jelent meg a cég Takata Safety Systems Hungary Kft. néven. A vállalat Miskolcon épített gyára 2014 októberében kezdte meg működését a magyar kormány lelkes támogatásával. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter akkor még külügyi államtitkárként írt alá stratégiai együttműködési megállapodást a japán multival; az eseményen történelminek nevezte a 68 millió eurós, zöldmezős beruházást. A kormány többek között vállalta, hogy támogatja a cég magyarországi beruházásait, és elősegíti a hazánkban gyártott termékek exportját. Megjelenik a dokumentumban a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) és a magyar Eximbank is; a két állami cég feladata a magyar beszállítók bekötése lett volna a Takata gyártási folyamataiba.

Szerettük volna megtudni, végül miként valósult meg a Takata magyar állami támogatása, ahogyan azt is, hogy a várható csődeljárás következtében mi lesz ott dolgozó mintegy 1400 dolgozó sorsa. Kérdéseinkre lapzártánkig a a Külgazdasági és Külügyminisztérium, valamint az Eximbank nem reagált, a HIPA későbbre ígért választ.

Elértük viszont Kriza Ákost (Fidesz), Miskolc polgármesterét. A helyzetre való tekintettel a városatya is szűkszavúan válaszolt. Elmondta, olvasták a napokban megjelent híreket, munkatársai ezért egyeztetést kezdeményeztek a Takatával. – A cég helyzete jelenleg stabil – szögezte le a polgármester.

Közleményben válaszolt a japán vállalat; ebben nyomatékosították, csődeljárásról nem született döntés. A tömeges autó-visszahívások miatt a cég külsős bizottságot jelölt ki az eset felülvizsgálatára, a jelentés pedig hamarosan a vezetőség elé kerül. Iparági forrásunk hangsúlyozta: döntés csak ezután lehetséges, ezért „a nyugati sajtóban megjelent hírek pusztán spekulációk”.

Tény ugyanakkor, hogy a Takatára korábban bejelentkezett a kínai kézben lévő Key Safety Systems cég, és a csődeljárást meglebegtető hírek bizonyára felgyorsítják az egyesítésről szóló tárgyalásokat. Ezáltal, ha nem szűnik is meg a 60 ezer négyzetméteren épített miskolci gyár, a német Bosch cég májusi megvásárlása után a Takata lehet a következő, ami a fideszes városban kínai befektetők tulajdonába kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.