Légzsákbotrány: csődvédelmet kért a kormány stratégiai partnere

Egy ideje már bajban volt a Takata.

MN
2017. 06. 26. 5:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NHK japán közmédia beszámolója szerint a döntést a cég rendkívüli igazgatósági ülésén hozták meg – írja az MTI.

A Reuters hírügynökség forrásai szerint a Takata az amerikai szabályok szerinti eljárást kezdeményez, és csődvédelmet fog kérni az Egyesült Államokban is, ami lehetővé teszi számára, hogy pénzügyi mentőövet kapjon az amerikai Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártótól.

A KSS amerikai idő szerint már vasárnap bejelentette: megállapodásra jutott a Takatával, hogy mintegy 1,57 milliárd dollárért (435 milliárd forint) megveszi a japán társaság szinte minden vagyonelemét. A Key Safety Systems azt is közölte, hogy kevés kivétellel meg fogja tartani a Takata alkalmazottait, és nem áll szándékában bezárni a vállalat egyetlen termelőegységét sem.

A japán óriáscég egy ideje már bajban volt, mivel kiderült, hogy esetenként selejtes légzsákokat gyártott, amelyek legalább tizenhét esetben halált okoztak. A Takata emiatt a világ autóiparának eddigi legnagyobb termékvisszahívási akciójára kényszerült.

A vállalat hétfőn leszögezte, hogy a csődeljárás nem fogja akadályozni a légzsákcserék végrehajtását.

A cég három korábbi japán vezetője ellen büntetőeljárás indult; őket azzal gyanúsítják, hogy 2000 óta tudták, de eltitkolták a légzsákdeflátor hibáját.

A veszélyes darabokból a magyar utakra is került, itthon több mint 15 ezer Toyotát hívtak vissza.

A cég ügyvédei februárban elismerték, hogy a vállalatot el kell adni, hogy finanszírozni tudják a rendkívüli kiadásokat. Az autógyártók például 850 millió dollárt kapnak a visszahívási költségek megtérítésére, a kormánynak fizetendő bírság 25 millió dollárt tesz ki. Az áldozatok alapjába eddig 125 millió dollárt fizetett a Takata.

A vállalat egyébként a magyar kormány stratégiai partnere, 2014-ben ugyanis megkezdte működését a miskolci gyára, amelyet a hazai büdzsé 68 millió euróval támogatott. A kormány egyebek mellett azt vállalta akkor, hogy támogatja a cég magyarországi beruházásait, és elősegíti a hazánkban gyártott termékek exportját. Azt egyelőre nem tudni, hogy végül miként valósult meg a Takata magyar állami támogatása, ahogyan azt sem, hogy mi lesz a mintegy 1400 ott dolgozó sorsa.

Korábban elértük Kriza Ákost, Miskolc fideszes polgármesterét. A helyzetre való tekintettel a városatya is szűkszavúan válaszolt. Elmondta, olvasták a napokban megjelent híreket, munkatársai ezért egyeztetést kezdeményeztek a Takatával. „A cég helyzete jelenleg stabil” – szögezte le a polgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.