Légzsákbotrány: csődvédelmet kért a kormány stratégiai partnere

Egy ideje már bajban volt a Takata.

MN
2017. 06. 26. 5:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az NHK japán közmédia beszámolója szerint a döntést a cég rendkívüli igazgatósági ülésén hozták meg – írja az MTI.

A Reuters hírügynökség forrásai szerint a Takata az amerikai szabályok szerinti eljárást kezdeményez, és csődvédelmet fog kérni az Egyesült Államokban is, ami lehetővé teszi számára, hogy pénzügyi mentőövet kapjon az amerikai Key Safety Systems (KSS) alkatrészgyártótól.

A KSS amerikai idő szerint már vasárnap bejelentette: megállapodásra jutott a Takatával, hogy mintegy 1,57 milliárd dollárért (435 milliárd forint) megveszi a japán társaság szinte minden vagyonelemét. A Key Safety Systems azt is közölte, hogy kevés kivétellel meg fogja tartani a Takata alkalmazottait, és nem áll szándékában bezárni a vállalat egyetlen termelőegységét sem.

A japán óriáscég egy ideje már bajban volt, mivel kiderült, hogy esetenként selejtes légzsákokat gyártott, amelyek legalább tizenhét esetben halált okoztak. A Takata emiatt a világ autóiparának eddigi legnagyobb termékvisszahívási akciójára kényszerült.

A vállalat hétfőn leszögezte, hogy a csődeljárás nem fogja akadályozni a légzsákcserék végrehajtását.

A cég három korábbi japán vezetője ellen büntetőeljárás indult; őket azzal gyanúsítják, hogy 2000 óta tudták, de eltitkolták a légzsákdeflátor hibáját.

A veszélyes darabokból a magyar utakra is került, itthon több mint 15 ezer Toyotát hívtak vissza.

A cég ügyvédei februárban elismerték, hogy a vállalatot el kell adni, hogy finanszírozni tudják a rendkívüli kiadásokat. Az autógyártók például 850 millió dollárt kapnak a visszahívási költségek megtérítésére, a kormánynak fizetendő bírság 25 millió dollárt tesz ki. Az áldozatok alapjába eddig 125 millió dollárt fizetett a Takata.

A vállalat egyébként a magyar kormány stratégiai partnere, 2014-ben ugyanis megkezdte működését a miskolci gyára, amelyet a hazai büdzsé 68 millió euróval támogatott. A kormány egyebek mellett azt vállalta akkor, hogy támogatja a cég magyarországi beruházásait, és elősegíti a hazánkban gyártott termékek exportját. Azt egyelőre nem tudni, hogy végül miként valósult meg a Takata magyar állami támogatása, ahogyan azt sem, hogy mi lesz a mintegy 1400 ott dolgozó sorsa.

Korábban elértük Kriza Ákost, Miskolc fideszes polgármesterét. A helyzetre való tekintettel a városatya is szűkszavúan válaszolt. Elmondta, olvasták a napokban megjelent híreket, munkatársai ezért egyeztetést kezdeményeztek a Takatával. „A cég helyzete jelenleg stabil” – szögezte le a polgármester.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.