VDSZSZ: A menedzsment hibájából volt veszteséges az utasellátó

A szakszervezet sztrájkot fog kezdeményezni, ha nem tud megegyezni a munkavállalók sorsáról.

Hava Nikita
2017. 08. 22. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV hétfőn felmondta a MÁV-Start Zrt. Utasellátó Központja vezetőjének munkaviszonyát – tudta meg a Magyar Nemzet. Ezzel kapcsolatban kerestük a MÁV sajtóosztályát. Kérdéseinket írásban kérték, válasz eddig nem érkezett.

A cég hétfőn jelentette be, hogy a gazdaságos működtetésért több nemzetközi vonaton csökkenti, illetve megszünteti az étkező- és hálókocsi-szolgáltatást a 2017–2018-as menetrend december 10-ei életbelépésétől – írta közleményében a társaság.

Hogy mennyi munkavállalót fog érinteni a döntés, nem lehet pontosan tudni, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke, Halasi Zoltán szerint 50 emberről lehet szó. A MÁV-Start valamennyi munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez – legalábbis korábbi ígérete szerint. Halasi szerint ugyanakkor ezt nem lesz egyszerű betartani, mivel például a szakácsokat nem lehet egy-két nap alatt átképezni váltókezelőnek. Az elnök szerint tarthatatlanok azok a munkáltatói viszonyok, amelyek az utasellátónál uralkodnak, többször előfordult, hogy huszonnégy órán túli szolgálatokra vannak vezényelve az erre „önként vállalkozó” alkalmazottak. Halasi Zoltán azt is kiemelte: amennyiben hamarosan nem sikerül megegyezni a MÁV-val a dolgozók sorsáról, akkor a szakszervezet szeptemberben sztrájkot fog kezdeményezni, szerinte ez az alaptörvény által biztosított joguk.

Információink szerint az elmúlt évben 690 millió forint veszteséget termelt az utasellátó. Kérdeztük a MÁV-ot, hogy pontos-e ez az összeg, de a társaság egyelőre erre sem válaszolt. A VDSZSZ elnöke ezt a számot lapunknak megerősítette, ugyanakkor hozzátette: nem véletlenül működik veszteségesen a szolgáltatás. Szerinte ez a jelenlegi menedzsment hibája, ugyanis az elmúlt 12-13 évben jók voltak a szolgáltatás pénzügyi mutatói. Szerinte mindenképp meg kellene tartani a háló- és étkezőkocsikat a nemzetközi vonalakon, mert egyrészt a 21. században ez elvárható, másrészt egy húszórás vonatút alatt elég kényelmetlen hálókocsi nélkül utazni. Halasi reméli, hogy sikerül a tárgyalások során mindenben megegyezni a MÁV-val, bár azt is kiemelte, hogy a munkáltató részéről nem mutatkozik kompromisszumkészség.

A MÁV-döntés értelmében több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól. A változás a bécsi, kolozsvári, marosvásárhelyi, belgrádi, ljubljanai és belgrádi járatokat érinti. A Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer elnevezésű nemzetközi járatokat. 

Vége az amatőr kabalafigurának

Gúnyolódás célpontjává tették a kommentelők a MÁV-Start Trackman, azaz Vágányember névre keresztelt kabalafiguráját, úgyhogy a vállalat a jövőben nem fogja felhasználni. A vasúttársaság eredetileg a Facebookon felépített profiljához szeretett volna találni egy jópofa figurát, úgyhogy internetes követőit pályázatra hívta. A beküldők természetesen nem voltak profi grafikusok. A beérkező művekből aztán szakmai zsűri választotta ki Trackmant, a sárga köpenyben, feszülő kék ruhában pózoló, izmos Superman-hasonmást, nagy MÁV-logóval a mellkasán és kackiás bajusszal az orra alatt. Finoman szólva sem aratott közönségsikert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.