A MÁV hétfőn felmondta a MÁV-Start Zrt. Utasellátó Központja vezetőjének munkaviszonyát – tudta meg a Magyar Nemzet. Ezzel kapcsolatban kerestük a MÁV sajtóosztályát. Kérdéseinket írásban kérték, válasz eddig nem érkezett.
A cég hétfőn jelentette be, hogy a gazdaságos működtetésért több nemzetközi vonaton csökkenti, illetve megszünteti az étkező- és hálókocsi-szolgáltatást a 2017–2018-as menetrend december 10-ei életbelépésétől – írta közleményében a társaság.
Hogy mennyi munkavállalót fog érinteni a döntés, nem lehet pontosan tudni, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke, Halasi Zoltán szerint 50 emberről lehet szó. A MÁV-Start valamennyi munkavállaló esetében más pozíció felajánlásával, illetve átképzéssel járul hozzá a biztos munkalehetőséghez – legalábbis korábbi ígérete szerint. Halasi szerint ugyanakkor ezt nem lesz egyszerű betartani, mivel például a szakácsokat nem lehet egy-két nap alatt átképezni váltókezelőnek. Az elnök szerint tarthatatlanok azok a munkáltatói viszonyok, amelyek az utasellátónál uralkodnak, többször előfordult, hogy huszonnégy órán túli szolgálatokra vannak vezényelve az erre „önként vállalkozó” alkalmazottak. Halasi Zoltán azt is kiemelte: amennyiben hamarosan nem sikerül megegyezni a MÁV-val a dolgozók sorsáról, akkor a szakszervezet szeptemberben sztrájkot fog kezdeményezni, szerinte ez az alaptörvény által biztosított joguk.
Információink szerint az elmúlt évben 690 millió forint veszteséget termelt az utasellátó. Kérdeztük a MÁV-ot, hogy pontos-e ez az összeg, de a társaság egyelőre erre sem válaszolt. A VDSZSZ elnöke ezt a számot lapunknak megerősítette, ugyanakkor hozzátette: nem véletlenül működik veszteségesen a szolgáltatás. Szerinte ez a jelenlegi menedzsment hibája, ugyanis az elmúlt 12-13 évben jók voltak a szolgáltatás pénzügyi mutatói. Szerinte mindenképp meg kellene tartani a háló- és étkezőkocsikat a nemzetközi vonalakon, mert egyrészt a 21. században ez elvárható, másrészt egy húszórás vonatút alatt elég kényelmetlen hálókocsi nélkül utazni. Halasi reméli, hogy sikerül a tárgyalások során mindenben megegyezni a MÁV-val, bár azt is kiemelte, hogy a munkáltató részéről nem mutatkozik kompromisszumkészség.
A MÁV-döntés értelmében több nemzetközi járat étkező- és hálókocsi nélkül közlekedik a decemberi menetrendváltástól. A változás a bécsi, kolozsvári, marosvásárhelyi, belgrádi, ljubljanai és belgrádi járatokat érinti. A Metropol EuroNight pedig Berlin helyett csak Prágáig közlekedik. A változások nem érintik az Adria, Beograd, Dacia, Hungária, Kálmán Imre, Varsovia és Wiener Walzer elnevezésű nemzetközi járatokat.
Vége az amatőr kabalafigurának
Gúnyolódás célpontjává tették a kommentelők a MÁV-Start Trackman, azaz Vágányember névre keresztelt kabalafiguráját, úgyhogy a vállalat a jövőben nem fogja felhasználni. A vasúttársaság eredetileg a Facebookon felépített profiljához szeretett volna találni egy jópofa figurát, úgyhogy internetes követőit pályázatra hívta. A beküldők természetesen nem voltak profi grafikusok. A beérkező művekből aztán szakmai zsűri választotta ki Trackmant, a sárga köpenyben, feszülő kék ruhában pózoló, izmos Superman-hasonmást, nagy MÁV-logóval a mellkasán és kackiás bajusszal az orra alatt. Finoman szólva sem aratott közönségsikert.