Dupla annyiba kerül szennyező autóval menni Londonba

Hétfőn 20 font fölé emelkedett a behajtási díj. Az intézkedés népszerű a lakók körében.

MTI
2017. 10. 23. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Sadiq Khan londoni polgármester által elrendelt intézkedés alapján a 2006 előtt gyártott benzin- és dízelüzemű magángépkocsik tulajdonosainak 10 font szennyezési pótdíjat kell fizetniük minden egyes alkalommal, amikor hétköznap reggel hét és este hat óra között behajtanak a díjasított belvárosi övezetbe.

A 10 pótdíjat a hosszú évek óta minden gépjárműre érvényben lévő, jelenleg 11,50 fontos behajtási alapdíjon felül kell fizetniük a rendelet által érintett járművek üzemeltetőinek, vagyis hétfőtől a légszennyezési tűréshatárt túllépő régi autókkal naponta 21,50 font (7400 forint) ellenében lehet csak közlekedni a londoni belvárosban.

Sadiq Khan a BBC rádiónak hétfőn elmondta: Londonban a krónikusan szennyezett levegő miatt egészségügyi válsághelyzet alakult ki, évente kilencezer lakos hal meg olyan betegségekben, amelyek a légszennyezettséghez köthetők.

Az intézkedés népszerű a londoniak körében. A YouGov közvélemény-kutató cég a díjemelés napjára időzített felmérésében kimutatta, hogy a főváros lakosságának 74 százaléka támogatja a 10 fontos behajtási pótdíj kivetését a legszennyezőbb járművekre.

A londoni közgyűlés 2003-ban honosította meg a napi 5 fontos, azóta több hullámban 11,50 fontra emelt behajtási alapdíjat, amelyet minden négy- vagy több kerekű, belső égésű motorral hajtott jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap reggel hét és este hat óra között kocsijával átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibrid üzemű, illetve igen alacsony károsanyag-kibocsátású magánautók tulajdonosai kapnak mentességet vagy kedvezményt.

A behajtási díjkötelezettség nem vonatkozik a sürgősségi szolgálatok autóira, a taxikra és a tömegközlekedési járművekre.

Az Egyesült Királyságban 2040-től meg is tiltják a benzin- és dízelüzemű új személyautók és furgonok értékesítését. A kormány által nemrégiben bejelentett terv alapján attól az évtizedtől kezdve már csak elektromos, illetve hibrid üzemű gépkocsik kerülhetnek forgalomba a brit utakon.

A dízelmotorral felszerelt autók száma az Egyesült Királyságban az elmúlt másfél évtizedben a háromszorosára emelkedett, és tavaly elérte a tízmilliót. A korábbi kormányok a gázolaj adójának csökkentésével még ösztönözték az ilyen járművek vásárlását az alacsonyabb fogyasztás és a kisebb szén-dioxid-kibocsátás miatt, ám az elmúlt években elvégzett vizsgálatok kimutatták, hogy jelentősen nőtt a dízelmotorok egyéb szennyezőanyagai okozta megbetegedések és halálesetek száma a legszennyezettebb levegőjű országrészekben, köztük Londonban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.