Oroszország és Törökország tavaly októberben kötötte meg a kormányközi megállapodást az ukrán tranzit elkerülését célzó Török Áramlat megépítéséről. A gázvezetéknek két szárazföldi és egy 910 kilométer hosszú tengeri szakasza lesz, utóbbi megépítését a Gazprom finanszírozza.
A két szárazföldi vezeték egyike kizárólag Törökországot látja majd el földgázzal. Ennek a kapacitása évi 15,75 milliárd köbméter, és száz százalékban a Botas török állami kőolaj- és gázvállalat tulajdona lesz. A másik szárazföldi vezeték Európába szállítja az orosz földgázt Törökországon át. Ennek a 180 kilométer hosszú szakasznak ötven-ötven százalékos tulajdonosa a Gazprom és a Botas.
A Gazprom százszázalékos leányvállalata, a South Stream Transport decemberben a svájci Allseas Grouppal állapodott meg a Török Áramlat első, tengeri szakaszának megépítéséről.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter október 17-én a magyar-szerb gazdasági vegyes bizottság szabadkai ülését követően egyebek között elmondta: Szerbia és Magyarország is aláírta már a Gazprommal azt az együttműködési megállapodást, amelynek nyomán jó esély van arra, hogy 2019 végére létrejön egy olyan gázszállítási folyosó, amely mindkét ország energiabiztonságának javításához nagymértékben hozzájárul majd.
Ez a gázfolyosó a Török Áramlat gázvezetéken keresztül az Oroszországból Törökországba érkező gázt Bulgárián és Szerbián át tudja eljuttatni Magyarországra, és 2019 végére egy 6 milliárd köbméter gáz fogadására alkalmas infrastruktúra jön létre Magyarország és Szerbia határán.