Románia: Kiűznék a városokból a füstokádó roncs kocsikat

A román kormányon kívül a nagyvárosok is speciális illetéket terveznek a megnövekedett járműimport miatt.

2017. 11. 02. 17:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megfékeznék a román hatóságok a használt gépkocsik masszív importját, amely nem várt mértékben felpörgött a regisztrációs illeték hatósági eltörlése nyomán. A környezetszennyező autók számának látványos megugrása miatt már nemcsak a bukaresti kormány, de a nagyvárosok önkormányzatai is speciális behajtási díj bevezetését fontolgatják. A román kormány idén február elsejei hatállyal vezette ki a gépkocsik első forgalomba íratásakor felszámolt speciális adót, ezáltal olcsóbban lehet használt autó birtokába jutni. Nem véletlenül, hiszen az ország 2007-es uniós csatlakozása után bevezetett, környezetvédelmi bélyegilletéknek és autóregisztrációs díjnak egyaránt nevezett adónem például az Euro 3-as besorolású gépkocsik esetén az autó árának a felét is meghaladhatta.

A regisztrációs adó vagy a környezetvédelmi illeték eddig bevezetett változatairól rendre kiderült, hogy sértik az uniós jogot, és mindegyik próbálkozásnak az lett a vége, hogy a román állam futószalagon veszítette el a megsarcolt gépkocsi-tulajdonosok által indított kártérítési pereket, vagy önként visszafizette a járművek forgalomba íratásakor beszedett illetéket. Az illeték eltörlése nyomán ugyanakkor óriási mértékben megnőtt a kereslet elsősorban a nyugati használt autók iránt: idén az év első kilenc hónapjában közel 378 ezer, másodkézből származó gépkocsit írattak forgalomba Romániában, nyolcvan százalékkal többet, mint 2016 hasonló időszakában.

Nehezen veszik fel a versenyt az autódömpinggel a gépkocsi-nyilvántartó hivatalok, ahol fél évbe is beletelik, amíg egy tulajdonos megkapja a műszaki engedélyt és a végleges rendszámot az autójára. Különben az import használt autók száma ötször magasabb az újonnan vásárolt személygépkocsikénál, amelyekből idén eddig 78 769 fogyott Romániában. Hasonló tendenciára – kisebb mértékben – eddig csak 2012-ben volt példa, amikor a regisztrációs díjnak az Európai Bizottság felszólítására történő ideiglenes felfüggesztése nyomán egész évben 175 ezer használt külföldi személygépkocsi gurult be az országba. A kialakult helyzet miatt Bukarest szociáldemokrata főpolgármestere kifakadt a balliberális kormányra, helytelenítve, hogy a regisztrációs adó megszüntetésével „rászabadította” az országra „Európa négykerekű roncsait”. Gabriela Firea bejelentette, kikéri a kétmilliós főváros lakosságának véleményét egy új környezetvédelmi illeték bevezetéséről, és ha a lakosok beleegyeznek, a közeljövőben kivetik az adót azokra a sofőrökre, akik be kívánnak hajtani Bukarest belvárosába.

A felpörgött gépkocsivásárlás a többi romániai nagyvárost is lépéskényszerbe hozta. Oláh Emese, Kolozsvár alpolgármestere lapunk kérdésére elmondta, a helyi önkormányzat már hónapok óta fontolgatja, hogy különdíjat vet ki a kincses város központjába behajtó gépkocsik tulajdonosaira. – Mindenképpen gondolkodunk hasonló speciális illeték bevezetésén, hiszen a gépkocsik számának növekedése Bukarest után nálunk érezhető leginkább – nyilatkozta az alpolgármester. Gratiela Gavrilescu környezetvédelmi miniszter pedig közölte, új illetékkel fogják pótolni a gépkocsi-regisztrációs adót, a járműtulajdonosok a jövő év elejétől többletdíjat lesznek kénytelenek fizetni az Euro 2-es, Euro 3-as és Euro 4-es környezetvédelmi besorolású autók után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.