Még mindig nő a használt gépjárművek importja

Nem lassul a tizenéves használt autók behozatala hazánkban, évről évről több és egyre idősebb személygépkocsi áll forgalomba a hazai utakon.

2019. 05. 29. 13:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly regisztrálták minden idők legtöbb, 765 782 használtautó-átírását hazánkban (ebben a számban benne van az összes, így a magánszemélyek között kötött adásvétel is), valamint a használt kocsik importja területén is rekord született: 158 790 négykerekűt hoztunk a határon túlról. A Das Welt­Auto márkaigazgatója, Frank György közlése szerint a növekedés tavaly 2,2 százalékos volt, miután az év második felében az addigi, csaknem öt éve tartó meredek növekedés megtorpant, majd lejtmenetbe fordult a piac. A kereskedők arra számítottak, hogy az idén már mérséklődik a használt autók behozatala. A növekedés valóban mérséklődött, de nem állt meg. Míg az évtized közepén csaknem harmadával nőtt évről évre az import, addig 2017-ben már tíz százalék alá esett a növekedés mértéke, tavaly és az idei várakozások szerint öt százalék alatt marad a növekedés.

A külföldről behozott gépkocsik korösszetétele azonban nem javult, hanem tovább romlott. Egy év alatt egy százalékponttal húsz százalékra csökkent az importált kocsik között a 0–5 éves modellek részesedése, míg a 11–15 éveseké 36-ról 37 százalékra emelkedett. Sajnos a tendencia nem változott az idei első negyedévben sem. A külföldről érkezett 39 336 autó 61 százaléka idősebb volt tíz évnél, a legfeljebb ötéves gépkocsik aránya pedig 18 százalékra esett. Az átírások kapcsán várhatóan idén is csúcsot dönthet a piac, hiszen az első negyedévben 194 914 használt gépkocsi talált új gazdára, ami 13 százalékos növekedést jelent 2018 hasonló időszakához képest. A Datahouse statisztikáiból kiderült, hogy március végéig a legtöbben alsó-középkategóriás modelleket (58 215 autó) vásároltak, de a kisautók (47 323 autó) és a felső-középkategóriás járművek (29 858 autó) is népszerűek voltak.

A benzinesek és dízelek népszerűségének változása rendkívül tanulságos, ha a tavalyi behozatal adatait elemezzük. A kor szerinti megoszlás a néhány hónapostól a 21 évesig (!) terjed, azonban a legnagyobb darabszámban a 2005–2006-os évjáratú gépkocsikat hozták be. Ezek között a benzines motorral szereltek csaknem egyharmados fölényben vannak – 7500 áll szemben kevesebb mint 5000-rel –, azonban ahogy egyre fiatalabbak a járművek, 2011-től úgy növekszik a dízelesek aránya. Például a 2014-esekből kiugróan sokat, több mint 6500 dízelt vásároltak, míg ezzel szemben csak 1500 benzines áll. A magyarázat minden bizonnyal az, hogy a fiatal dízeleknél a szerényebb fogyasztás adott, azonban még nem jelentkeznek a korosabbakra jellemző drága javíttatási terhek. Az Euro 5-ös dízelektől kötelező a részecskeszűrő használata, ami nagyságrendekkel csökkenti a káros anyagokat a kipufogóban. Így a 3300 Euro 2-es dízel annyi szálló port pufog ki, mint 52 ezer Euro 5-ös tenné.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.