Az új csodafegyver
Több mint 334 ezer regisztrált vállalkozás, 41 millió beküldött adat, nagyjából 15 ezer adóhatósági vizsgálat, két és fél milliárd forint feltárt adókülönbözet – a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ezekkel a számokkal mutatta be nemrégiben az online számlázás rendszerének első évét. A szisztémát – amelyet tavaly nyáron vezettek be – azért alakították ki, hogy az adóhatóság hatékonyabban léphessen fel a feketegazdaság szereplői ellen. A rendszerrel a kiállított számlák tartalmát ismerheti meg szinte azonnal a hivatal.
Az online számlázás működését több példával is szemléltette a hatóság, rögzítve például, hogy ha a vevő folyamatosan jelenti a számlázást, akkor az eladó nem tudja eltitkolni az ügyletet, az adatok ugyanis összefutnak.
Jól mutatja ezt az az eset, amelyben egy fűrészárugyártással foglalkozó cég üzletfele folyamatosan közölte a gazdasági információkat az adóhatósággal, de az eladó nem küldött adatot, sőt a bevallásaiban sem szerepeltette ezeket a tételeket. Vizsgálat indult, az érintett gazdasági szereplő végül pótolta az adatszolgáltatását és a hiányzó járulékbevallásait, így csaknem négymillió forinttal nőtt a befizetendő adója.
A hivatal bemutatta azt is, hogy az online számlázás miként buktathatja le az adóminimalizálókat. Egy takarítócég olyan társaság számláival próbálta megúszni az áfafizetést, amely kizárólag építőanyag-kereskedelemmel foglalkozott. A NAV ugyanakkor kiderítette, hogy a takarítócéggel nem is állt kapcsolatban az a kereskedő, amelytől a számlák származtak, sőt a számlákon a társaság képviselőjének aláírása és a bélyegzője sem volt igazi.
A szisztéma a tisztességes adózóknak is segíthet észlelni az apróbb hibákat, így azokat az érintettek saját maguk is kijavíthatják. A NAV jelzésére korrigálta például hibáját és 48 millióval több adót fizetett be az az adózó, amely néhány számlát kifelejtett áfabevallásából.
De az is előfordulhat, hogy a vevő hibázik, és olyan adatokat tüntet fel, amelyek nem egyeznek az eladó által kibocsátott számla információival. Így járt egy vidéki büfés, akinek vevője tévesen olyan összegről szolgáltatott adatot, amekkora összegű számlát a büfés még soha nem állított ki. A hibát a vevő a NAV jelzésére kijavította.