Az utóbbi időben megszaporodtak az olyan jellegű panaszok, amikor buszon, villamoson szenvednek balesetet a fogyasztók – hívta fel a figyelmet a Fogyasztóvédők Egyesületének Országos Szövetsége. A civil szervezethez olyan utasok fordultak, akik úgy jártak, hogy elrepedt, eltört valamelyik végtagjuk, és az orvosi kezelés után csak hetekkel később tudták benyújtani kárigényüket a szolgáltatónak. A fogyasztókat azonban elutasították – írja a szervezet, amely ismerteti a felelősség szempontjait ezen esetekben.
Tudni kell, hogy a szabályok szerint a szolgáltató a felelős, ha az utas a biztonságos utazás szabályainak betartása ellenére a járművön tartózkodása közben vagy le- és felszálláskor az utazással összefüggésben megsérül, illetve csomagja, tárgyai, vele utazó háziállata kárt szenvednek.
A korábbi évekhez képest ma már nem mindegyik közösségi közlekedési társaság biztosítja azt az utasoknak, hogy a menetjegy megvásárlásával egyben utasbiztosítása is legyen az utasnak, így erről is érdemes érdeklődni az adott szolgáltatónál – figyelmeztetnek.
Ha nem a járművön, hanem még a buszmegállóban, a várakozóhelyen történik baleset, az utasokat ért károsodásért a megállóhelyek, állomások üzemeltetője viseli a felelősséget, amit viszont bizonyítani kell jegyzőkönyvvel, orvosi dokumentációval. Ezek a papírok egy esetleges kártérítés vagy biztosítótársaságnak történő bejelentéshez is kellenek majd, ha a panaszos fogyasztó szeretné az igényeit érvényesíteni.
Lehet, hogy abban a pillanatban csak időhúzásnak tűnik, de érdemes mentőt hívni és jegyzőkönyvet felvetetni az elszenvedett sérülés után, mert nem tudhatjuk, hogy milyen következményekkel járhat egy elesés vagy például a fejünk ablakba ütődése – emelték ki a fogyasztóvédők. Megjegyezték, a panaszosok kivétel nélkül arról számoltak be, hogy a járművezetők felajánlották azt a lehetőséget, hogy mentőt hívnak, de ő maguk ezt nem kérték a helyszínen, a saját lábukon távoztak otthonukba.