A hónap elejétől kizárólag hanggenerátorral felszerelve lehet forgalomba hozni az új típusú hibrid- és elektromos autókat az Európai Unió tagállamaiban. Az intézkedés célja, hogy a szinte zajtalan járművek észlelése könnyebb legyen a gyalogosoknak és a kerékpárral közlekedőknek. Bizony, a belső égésű motorok jellegzetes hangja többletinformáció az utcán, ha lelépnénk a járdáról nem jól belátható terepen, vagy ha a kerékpáros kanyarodásra készül.
Persze ilyen alapon a kerékpárokat is fel kellene szerelni valamilyen hanggenerátorral, hiszen gyakran közlekednek ők is olyan helyen, ahol gyalogosok járnak, és a váratlanul elsuhanó biciklista igencsak ráijeszthet a sétálóra. A kerékpárosok esetében azonban ismerjük a megoldást, még ha nem valósult meg teljeskörűen: el kell választani őket mind a közúti, mind a gyalogosforgalomtól.

Fotó: MTI/Balogh Zoltán
No de mihez kezdjünk azokkal az elektromos egy- és többkerekűekkel, amelyeket láthatóan járdára vagy egyenesen a belvárosi sétálóutcák térkövezett, tükörsima felületére fejlesztettek ki? Többnyire kicsi, könnyű, összecsukható, hordozható jószágokról van szó, használója maga is gyalogos, amíg fel nem pattan rá.
Csakhogy a fejlett akkumulátoros technológiának, fedélzeti vezérlésnek köszönhetően az egykori gyerekjátékokból rendszeres közlekedésre alkalmas, a kerékpár vagy akár a robogó menetteljesítményeivel rendelkező mobilitási eszköz lesz. Villanyhajtású, vagyis környezetbarát, olcsó fenntartású és üzemeltetésű, tehát mindenképpen támogatásra érdemes, ha egy benzint égető és szén-dioxidot kibocsátó személyautó helyett használja a tulajdonosa.
Most már csak az a kérdés, hogy hol? A közútra nem mehetnek, hiszen a jogszabályban meghatározott követelményeknek nem felelnek meg. De egyébként sem lenne tanácsos tenyérnyi kerekekkel ráhajtani az úttestre, amely még a közepén is tele van hepehupával, hát még a szélén, ahová az effajta közlekedők szorulnak. És mi a helyzet a járdán? A kerékpáros sebességével közlekedő gördeszkás, rolleres, egykerekűn suhanó ugyanolyan veszélyforrás, mint a biciklista.