Nagyvárosi lopakodók

Egyre jobb, szellemesebb és olcsóbb mobilitást segítő akkumulátoros járművet kínálnak a szórakoztatóelektronika gyártói, és azzal kecsegtetnek, hogy megspórolható velük a buszozás, villamosozás. Csak azt nem tudni, hol közlekedhetnek ezek, mert nem valók sem az autók, sem a gyalogosok közé.

2019. 07. 09. 13:30
Kerékpársávban hasít a villanyjárgány a Duna-parton Fotó: MTI/Balogh Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hónap elejétől kizárólag hanggenerátorral felszerelve lehet forgalomba hozni az új típusú hibrid- és elektromos autó­kat az Európai Unió tagállamaiban. Az intézkedés célja, hogy a szinte zajtalan járművek észlelése könnyebb legyen a gyalogosoknak és a kerékpárral közlekedőknek. Bizony, a belső égésű motorok jellegzetes hangja többletinformáció az utcán, ha lelépnénk a járdáról nem jól belátható terepen, vagy ha a kerékpáros kanyarodásra készül.

Persze ilyen alapon a kerékpárokat is fel kellene szerelni valamilyen hanggenerátorral, hiszen gyakran közlekednek ők is olyan helyen, ahol gyalogosok járnak, és a váratlanul elsuhanó biciklista igencsak ráijeszthet a sétálóra. A kerékpárosok esetében azonban ismerjük a megoldást, még ha nem valósult meg teljeskörűen: el kell választani őket mind a közúti, mind a gyalogosforgalomtól.

Kerékpársávban hasít a villanyjárgány a Duna-parton
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

No de mihez kezdjünk azokkal az elektromos egy- és többkerekűekkel, amelyeket láthatóan járdára vagy egyenesen a belvárosi sétálóutcák térkövezett, tükörsima felületére fejlesztettek ki? Többnyire kicsi, könnyű, összecsukható, hordozható jószágokról van szó, használója maga is gyalogos, amíg fel nem pattan rá.

Csakhogy a fejlett akkumulátoros technológiának, fedélzeti vezérlésnek köszönhetően az egykori gyerekjátékokból rendszeres közlekedésre alkalmas, a kerékpár vagy akár a robogó menetteljesítményeivel rendelkező mobilitási eszköz lesz. Villanyhajtású, vagyis környezetbarát, olcsó fenntartású és üzemeltetésű, tehát mindenképpen támogatásra érdemes, ha egy benzint égető és szén-dioxidot kibocsátó személyautó helyett használja a tulajdonosa.

Most már csak az a kérdés, hogy hol? A közútra nem mehetnek, hiszen a jogszabályban meghatározott követelményeknek nem felelnek meg. De egyébként sem lenne tanácsos tenyérnyi kerekekkel ráhajtani az úttestre, amely még a közepén is tele van hepehupával, hát még a szélén, ahová az effajta közlekedők szorulnak. És mi a helyzet a járdán? A kerékpáros sebességével közlekedő gördeszkás, rolleres, egykerekűn suhanó ugyanolyan veszélyforrás, mint a biciklista.

A gyalogjárón kisgyerekekkel, kutyákkal sétálnak, idősek közlekednek bottal, vannak, akik megállnak beszélgetni, mások kirakatot nézegetnek. Kiszámíthatatlanul mozognak, ezért az óránként 20-25 kilométeres sebességgel érkező rolleres – ilyen képességekkel hirdetnek efféle járműveket egy okostelefon áráért, 100-400-ezer forintért – sem megállni, sem kerülni nem tud.

A városi hatóságok első reakciója ilyenkor a tiltás. Franciaországban például szeptembertől betiltják az elektromos rollerek használatát a járdákon, mivel a járművek már elárasztják a gyalogosoknak kijelölt területeket. Csak Párizsban a becslések szerint már 15 ezer, különféle vállalatok által működtetett, kölcsönözhető elektromos roller van, pedig még csak tavaly vezették be, így az év végére akár negyvenezerre is nőhet a számuk.

Aki a tiltás után bármilyen rollerhez hasonló elektromos járművel – egykerekűvel, hoverboarddal – a járdán közlekedik, az 135 eurós (43 ezer forintos) bírságra számíthat. A járművekkel az utakat és a kijelölt kerékpárutakat lehet igénybe venni.

Az első tiltások már Magyarországon is megtörténtek. Érthető módon az idegenforgalmi célpontok, a Várnegyed, a Belváros, illetve a Balaton partján Füred városa parancsolta le a járdáról a villanymotoros eszközöket. Tegyük hozzá, hogy ezeken a területeken az elefántcsordaként vonuló segway-esek keltettek felháborodást, és miután az utazásszervezők beszüntették az ilyen programokat, el is tűntek.

Ezzel szemben az első elektromosroller-megosztó rendszer beindításán maga a főpolgármester is megjelent, vagyis a villanyroller Budapesten legális. Kérdés, hogy mi lesz, ha valóban rákapnak a fővárosiak, netán a külföldiek a járdán robogásra. Mehetnek a biciklisávban? Vagy a biciklisáv mellett lesz egy rollersáv is? Igaz, hogy ha az európai nagyvárosokba – valamikor – tilos lesz belső égésű járművel behajtani, lesz elég hely az utakon az elektromos kütyüknek is.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.