Pénzt hoz a konyhára, ha késik a járat

A nyáron többször is előfordult, hogy a légitársaságok törölték valamelyik járatukat, azonban tipikus eset volt, hogy az utasok számára nem világos, ki fizeti meg a kárt.

2019. 08. 26. 15:24
Gyakori, hogy váratlanul megnő a várakozási idő Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyáron többször is előfordult, hogy a légitársaságok törölték valamelyik járatukat, azonban tipikus eset volt, hogy az utasok számára nem világos, ki fizeti meg a kárt, azaz a repülőjegy árát vagy az előre befizetett szervezett utazás díját, egyénileg foglalt szállás költségét. Több jogszabály érinti ezeket a kérdéseket mind nemzetközi, mind uniós, mind hazai szinten, és több bírósági ítélet is született már a klasszikus járatkésések ügyeiben.

Amennyiben közvetlenül a légitársaságnak fizettük ki a repülőjegy árát, akkor közvetlenül tőle igényelhetjük vissza – hívta fel a figyelmet nyár végi összefoglalójában a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). Mint írják, amennyiben utazási irodánál szervezett útra fizettük ki a repülőjegyet, egyben a teljes utazás díjával együtt, akkor viszont az utazási irodától kérhetjük vissza a jegy árát, feltéve, ha az utazási iroda nem ajánl fel alternatív utazási lehetőséget nekünk.

A szabályok szerint ha uniós országból történt volna a személyszállítás bármely légi fuvarozóval vagy uniós országba történt volna a személyszállítás közösségi légi fuvarozóval, akkor a törölt repülőút hosszától függően 250, 400, 600 euró összegű kártalanítás jár az utasoknak. Amennyiben az uniós rendeletet nem lehet alkalmazni, akkor a montreali vagy a varsói egyezmény szabályai értelmében terheli felelősség a légitársaságot. Ezek a jogszabályok csak a kártalanítás maximumát határozzák meg, nem írnak elő konkrét összeget. A montreali egyezmény szerint a fuvarozó felelőssége minden egyes utassal szemben 1,6 millió forintban korlátozott, míg a varsói egyezmény szerint ezt az összeget kétszázötvenezer frankban határozták meg. (A frankban kifejezett összegek hatvanöt és fél milligramm súlyú és kilencszáz ezredrész finomságú arany pénzegységre vonatkoznak. Ezeket az összegeket a nemzeti pénznemekre, kerek számban lehet átszámítani. Bírósági eljáráskor az ítélethozatal napján jegyzett arany egyenértéke alapján számítják át.)

Gyakori, hogy váratlanul megnő a várakozási idő
Fotó: Havran Zoltán

Előfordul, hogy az utas olyan túra során szenved el kellemetlenségeket, amit utazási iroda szervezett, ez esetben az irodáé a kártérítési felelősség a szerződésszegés folytán okozott károkért. Utazási csomagok esetén az utazó – azaz a fogyasztó – kártérítésre jogosult az utazásszervezőtől minden olyan kárért, amely az utazót a szolgáltatások nem szerződésszerű teljesítése miatt éri, és a kártérítést indokolatlan késedelem nélkül meg kell fizetni – idézi a szabályt a FEOSZ.

Kiemelik: a fogyasztó egyedül akkor nem jogosult a kártérítésre, ha az utazásszervező bizonyítja, hogy a szerződésszegés az utazónak róható fel vagy olyan harmadik személy magatartására vezethető vissza, aki az utazási csomagra vonatkozó szerződésben foglalt utazási szolgáltatás teljesítésével nincsen kapcsolatban és a szerződésszegés elháríthatatlan volt, esetleg rendkívüli körülmények miatt következett be.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.