Szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett augusztusban az Ural Airlines repülőgépe, amely Moszkvából a Krím félszigetre készült, azonban vészhelyzet miatt egy közeli kukoricaföldön landolt. Az ok: a gép madárrajjal ütközött. A baleset nem sokkal felszállás után történt, a hajtóművekbe madarak kerültek. A pilóta kikapcsolta a füstölő motorokat, és behúzott futóművel sikeresen ért talajt, fedélzetén 234 utassal.
Az orosz gép balesete korántsem egyedi. Az Allianz biztosítótársaság globális felmérése szerint az elmúlt öt évben ezer hasonló történt, összesen mintegy háromszázmillió euró kárt okozva. Mint kiderült, a madárütközések egyre gyakoribbak, ami a folyamatosan bővülő légi forgalomra vezethető vissza. Nem csoda, hogy a repülőterek figyelmet fordítanak a madarak távoltartására, és a technika legújabb vívmányait is bevetik ennek során. A holland Clear Flight Solution cég például madárformájú drónokat fejlesztett ki, és alkalmaz többek között a holland főváros légikikötőjénél. A drónmadár teljesen valósnak tűnik, repül és sólyomhangokat bocsát ki, félelmet keltve a madarakban. A költöző, vonuló ludak már öt kilométer távolságról meglátják legnagyobb ellenségük, a sólyom kontúrját, és emiatt módosítják az útjukat.

Fotó: Reuters
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is minden eszközt, praktikát bevetnek a madarak ellen, a lőfegyver kivételével – mondta egy közelmúltban tartott ismeretterjesztő előadáson Ormándi Zoltán, a Budapest Airport (BA) forgalmi vezetője. A szakember szavai szerint – amelyet az Iho.hu tett közzé – a repülőtér külön madár- és vadvédekezési szolgálattal rendelkezik, amelynek szakemberei folyamatosan ellenőrzik a kritikus zónákat. A védekezés lehet csapdával való befogás, majd áttelepítés, de lehet üldözés például hangágyúval vagy különböző madárvészjelző hangokkal, esetleg lézerfénnyel. Ezeken felül a madarak költőhelyeit feltérképezve a költési időszak után a cseperedő fiókákat – lehetőleg még a kirepülés előtt – befogják, és egy számukra biztonságosabb madárrezervátumba, a Hortobágyra költöztetik.