Második alkalommal indult a Pénzügyminisztérium által támogatott Nagy diák pénzügyes teszt, amely a lakosság pénzügyi tudatosságának fejlesztését célzó kormányzati stratégia részeként a fiatal korosztályokat szólítja meg – hívta fel a figyelmet a szaktárca, amely úgy véli, hogy az alapvető gazdasági tájékozottság napjainkban már nélkülözhetetlen a tudatos fogyasztói, befektetői, gazdálkodási döntések meghozatalához.
Felidézik: a kormány intézkedései külön elősegítik a fiatalok ismereteinek bővítését, ezért több, az iskolarendszeren belül és kívül megvalósuló szakmai programot támogatnak – ilyenek az évente megrendezendő Pénz7 országos rendezvénysorozat, továbbá különböző, diákoknak szóló tematikus foglalkozások, illetve a készpénzkímélő iskolák. Ezúttal a Nagy diák pénzügyes tesztet indították el, amelynek az első, online fordulója zajlik.

Fotó: MTI/Balázs Attila
Eszerint a www.nagypenzugyesteszt.hu oldalon elérhető kérdéssor segítségével 2020. február 16-ig bárki tesztelheti a pénzügyi tudását, a jelentkezőknek szóló nyereményjáték pedig a 14–20 éves korosztályt célozza. A legjobb eredményt elérők továbbjuthatnak a második fordulóba, amelynek jövő tavasszal a Pénzminisztérium ad majd otthont. Ezt követi majd a döntő, amelyen tizenketten mérkőzhetnek meg az értékes nyereményekért. Várhatóan sokan jelentkeznek az idén is, az előző Nagy diák pénzügyes tesztet például 11 500 fiatal töltötte ki.
A DUE Médiahálózat és támogatói által életre hívott online játék célja, hogy a fiatalok magabiztosabban mozogjanak a pénz világában, jó döntéseket hozzanak és tudatosan tervezzék meg pénzügyeiket – jegyezte meg a vetélkedőt szervező Pénzügyminisztérium, amelynek programját a Diákhitelközpont, a Magyar Biztosítók Szövetsége és a Pénziránytű Alapítvány is támogatja.
A család adja a mintát
Háromszáz pedagógus körében mérték fel a K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői, hogy a tanárok mit gondolnak a diákok pénzkezelési szokásairól. Megállapították, hogy a fiataloknak még sokat kell tanulniuk, hogy tudatos döntéseket hozhassanak, a pedagógusok 76 százaléka ugyanis úgy látja, hogy a gyerekek általában nem osztják be jól a pénzüket. Szinte valamennyi megkérdezett úgy vélekedett viszont, hogy a tudatosság ezen a téren is tanítható. Számít a korosztály: a többség szerint az általános iskolások elsősorban a családtól tanulnak a pénzügyekről, és ebben a korban még kevésbé van ebben döntő szerepe az iskolának. Ennek főként abban látják az okát, hogy a kisdiákok alig találkozhatnak az iskolában a pénzügyi fogalmakkal, legfeljebb csak néhány matematikapéldán keresztül. A középiskolások főként online forrásokból tájékozódnak az anyagiak terén is, náluk már jóval nagyobb szerepe lehet az iskolai ismeretterjesztésnek is.