Az egyszerű közlekedő csak ámul, mi minden meg nem esik manapság Budapesten. A villamos ablakánál elbambulva egyszer csak észreveszi, hogy vele párhuzamosan, a kerékpársávban három-négy rolleres halad, épp abban az ütemben, mint a villamos.
Ugyanezzel a rolleressel – vagy egy másikkal – tíz perc múlva már a metrón találkozunk, amint kiszállásra készülve rááll a deckre, hogy az ajtónyitáskor kihajtson. Efféle, korábban elképzelhetetlen dolgok percről percre történnek velünk, hacsak nem kizárólag gépkocsival közlekedünk. Bár éppenséggel az autóst is érheti meglepetés, például ha a zebrára lendületből, körülnézés nélkül hajt rá egy villanyjárgány. A fenti eset videó formájában kering a neten, és nyilvánvaló, hogy az ütközés mindkét résztvevője ugyanúgy elképedt, váratlanul érte őket a baleset.

Fotó: Bach Máté
Átalakulóban van a nagyvárosi közlekedés, csak mintha nem vennénk észre. Itt a nyakunkon az elektromos forradalom, de mi még mindig azt kérdezgetjük, hogy hány kilométert tesz meg egy töltéssel egy e-autó és hogy mennyibe kerül a tankolás.
Az elektromos és hibrid autók még nem hoztak áttörést, de az elektromos hajtású, egy-, két-, sőt többkerekű, könnyű járművek már itt vannak, és jelentős előnyöket hordoz a használatuk a dugóban araszoló vagy parkolót kereső autókkal szemben.
Persze a villannyal hajtott egykori gyerekjátékok nem a főutakon, a hömpölygő autófolyamok mellett-között kérnek maguknak helyet, hanem mindenhol máshol. Szabályosan vagy szabálytalanul – az effajta szabadosságnak már megágyazott a városi kerékpárosok évek óta tartó küzdelme –, minden használható felületet a birtokukba vesznek.
A nagyobb, összefüggő sétálózónák, parkok, sétányok, kis forgalmú utcák, kerékpárutak és gyalogjárdák mind részeivé válhatnak a vonulásnak.
Mindennek hatása van a mindennapi közlekedésre.
Feloldódnak, cseppfolyóssá válnak azok a határok, amelyek korábban mereven elválasztották az autósokat, a kerékpárosokat és a gyalogosokat. Persze a tonnás, másfél tonnás személyautók közé nem szívesen keverednek a védtelen közlekedők, bár Dél-Európában, Ázsiában ez a határ sem olyan merev.