Túlzott aggodalmak az adategyeztetésnél

Árulkodó statisztikai tény, hogy az átlag magyar banki ügyfél évente 0,8-szor keresi fel megszokott bankfiókját, azaz van olyan esztendő, amikor be sem tér oda.

Horváth Éva
2019. 10. 29. 7:34
Egyelőre nincsenek adatok arról, hogy hányan nem keresték még fel a bankjukat Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három nappal a végső határidő lejárta előtt kijelenthető, hogy a hazai hitelintézetek, a Magyar Bankszövetség és a Magyar Nemzeti Bank is mindent megtett annak érdekében, hogy október 31-ig mindenki eleget tegyen a pénzmosás és a terrorizmus elleni fellépés jegyében az adategyeztetési kötelezettségnek.

Az Európai Unió előírása szerint az ügyfelek közül azoknak kell azonosítaniuk magukat, akik a számlájukat 2017. június 26. előtt nyitották, és azóta nem jártak a bank­fiókjukban. A hazai pénzügyi élet szereplői már a korábbi, június 26-i határidő előtt felhívták az érintettek figyelmét az azonosítási kötelezettségükre, majd a bő négy hónappal megtoldott határi­dőig újabb és újabb figyelmeztetések láttak napvilágot.

Egyelőre nincsenek adatok arról, hogy hányan nem keresték még fel a bankjukat
Fotó: Bach Máté

Szakmai körökből tudható, hogy a magyarországi fellépés a pénzmosás és terrorizmus ellen, a törvényi szabályozás európai viszonylatban is szigorúnak mondható, holott más országok esetében a jóval enyhébb tiltást is elegendőnek találja Brüsszel.

A túlzott uniós aggodalmakon túl valójában nem is fenyeget senkit komolyabb retorzió akkor, ha nem teljesíti időre a törvényben előírt azonosítási kötelezettségét. Ugyan november 1-jén nulla órától a számlavezető banknak zárolnia kell mindazon ügyfelei számláit, akik nem egyezették adataikat határidőig, ám annak feloldására későbbi időpontban bármikor lehetőség van.

Arról egyelőre nincsenek adatok, hogy hány ügyfél nem kereste fel még a bankját. Azt azonban jó eséllyel meg lehet becsülni, hogy a legtöbb érintett a nagy, országos fiókhálózattal rendelkező hitelintézetek esetében jöhet szóba (OTP Bank, K&H Bank, Erste Bank). A Takarékbank különösen nem lehet könnyű helyzetben, mivel az ünnepi hosszú hétvége után még két napig országos bankszünnapot tartanak. Éppen október 31-én hajtják végre ugyanis a teljes Takarék-csoport összevonását.

A takarékszövetkezeti hálózat ügyfelei között pedig köztudottan magas a hagyományos ügyintézéshez szokott, idősebb ügyfelek aránya.

Árulkodó statisztikai tény, hogy az átlag magyar banki ügyfél évente 0,8-szor keresi fel megszokott bankfiókját, azaz van olyan esztendő, amikor be sem tér oda.

A nyugdíjas, régi vágású kliensek azt a megoldást sem preferálják, hanem csak hagyják békében a számlájukon pihenni a megtakarításaikat, még akkor is, ha az alig kamatozik.

A határidő előtti utolsó napokban az Erste, a Takarékbank, a K&H és az MKB azonnal szembeötlő helyen, míg a Raiffeisen és az UniCredit a közlemények, hírek között szerepelteti az adategyeztetésre való felhívást. Több nagybanknál viszont nem található ilyen jellegű információ.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.