Magyarország csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz, január 1-jétől nő a biológiai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban – tájékoztatott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára egy hétfői sajtóeseményen.
Kaderják Péter a távirati iroda tudósítása szerint felidézte, hogy a benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő – ez energiaszázalékot jelent, ami tíz térfogatszázaléknak felel meg, innen ered a termék megnevezése. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz. Az államtitkár kiemelte, hogy az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Ahogyan emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens-tartalma, úgy csökken a kőolajimport, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is – magyarázta Kaderják Péter. Az államtitkár rámutatott arra is, hogy a bioetanol használata során keletkező üvegházhatású gázok mennyisége a fosszilis alapú motorbenzinnek mindössze harminc százaléka.
Az átállás további előnye az, hogy a bioetanol-gyártásban jelentős az innovációs potenciál, a hazai biofinomítók folyamatosan fejlesztenek.

Fotó: Mirkó István
– A változás tehát lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország éljen a földrajzi adottságaiból adódó versenyelőnnyel, az itthon megtermelt takarmánykukorica-alapanyagból, az itthon előállított bioetanollal valósítsa meg a hazai piacon az E10 bevezetését – hangsúlyozta Kaderják Péter. Felhívta a figyelmet arra is, hogy mindez komoly piaci előnyt jelent a hazai agráriumnak, illetve a magyar gazdáknak. Az államtitkár szólt arról is, hogy a tárca figyelemmel fogja kísérni az üzemanyagok fogyasztói árának alakulását.
A benzinkutakon az átállás már decemberben elkezdődik, erről Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára beszélt. Hozzátette: a töltőállomásokon kicserélik a jelölőmatricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi majd az eddigi E5-ös helyett. – A váltás a magasabb bioetanol-tartalomra több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát; az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában nem lehet majd változást érezni – hangsúlyozta a főtitkár, aki szerint esetleg a régebbi gépkocsiknál lehet szükség a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.