Januártól E10-est tankolunk

Kevésbé lesz környezetkárosító januártól a közúti közlekedés, miután – a korábban bejelentetteknek megfelelően – elkezdődik a tíz energiaszázalékos üzemanyagok forgalmazása. A lépés a magyar mezőgazdaságot is támogatja.

2019. 11. 26. 9:40
A benzinkutakon már decemberben elkezdik az átállást, új címkékkel találkozhatnak az autósok Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország csatlakozik a környezetbarát E10-es üzemanyagot használó államokhoz, január 1-jétől nő a bioló­giai eredetű összetevők aránya az üzemanyagokban – tájékoztatott az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára egy hétfői sajtóeseményen.

Kaderják Péter a távirati iroda tudósítása szerint felidézte, hogy a benzinbe és a dízel üzemanyagba keverendő, megújuló energiaforrásnak minősülő, biológiai eredetű összetevők kötelező, legkisebb összevont mértéke 6,4 százalékról 8,2 százalékra nő – ez energiaszázalékot jelent, ami tíz térfogatszázaléknak felel meg, innen ered a termék megnevezése. A 95-ös benzin bioetanol-aránya legalább 6,1 százalék lesz. Az államtitkár kiemelte, hogy az E10-es üzemanyag bevezetése csökkenti Magyarország energiafüggőségét. Ahogyan emelkedik a motorbenzin itthon előállított biokomponens-tartalma, úgy csökken a kőolajimport, másrészt a gyártási folyamat során keletkező biogázok hasznosításával csökkenthető a földgázbehozatal is – magyarázta Kaderják Péter. Az államtitkár rámutatott arra is, hogy a bioetanol használata során keletkező üvegházhatású gázok mennyisége a fosszilis alapú motorbenzinnek mindössze harminc százaléka.

Az átállás további előnye az, hogy a bioetanol-gyártásban jelentős az innovációs potenciál, a hazai biofinomítók folyamatosan fejlesztenek.

A benzinkutakon már decemberben elkezdik az átállást, új címkékkel találkozhatnak az autósok
Fotó: Mirkó István

– A változás tehát lehetőséget teremt arra, hogy Magyarország éljen a földrajzi adottságaiból adódó versenyelőnnyel, az itthon megtermelt takarmánykukorica-alapanyagból, az itthon előállított bioetanollal valósítsa meg a hazai piacon az E10 bevezetését – hangsúlyozta Kaderják Péter. Felhívta a figyelmet arra is, hogy mindez komoly piaci előnyt jelent a hazai agráriumnak, illetve a magyar gazdáknak. Az államtitkár szólt arról is, hogy a tárca figyelemmel fogja kísérni az üzemanyagok fogyasztói árának alakulását.

A benzinkutakon az átállás már decemberben elkezdődik, erről Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára beszélt. Hozzátette: a töltőállomásokon kicserélik a jelölőmatricákat, a 95-ös benzint E10-es matrica is jelzi majd az eddigi E5-ös helyett. – A váltás a magasabb bioetanol-tartalomra több európai uniós országban megtörtént, és a tapasztalatok szerint nem okozott műszaki problémát; az E10-es benzin használatával a járművek fogyasztásában nem lehet majd változást érezni – hangsúlyozta a főtitkár, aki szerint esetleg a régebbi gépkocsiknál lehet szükség a járműre vonatkozó előírások ellenőrzésére.

Az ásványolaj-szövetség főtitkára jelezte azt is, hogy a benzinkutakon továbbra is elérhetők lesznek az E5-ös, tehát az alacsonyabb bioüzemanyag-részarányú, magasabb oktánszámú prémium motorbenzinek, amelyekre a jogszabály nem vonatkozik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.