Tájékoztatót tett közzé a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Gyermekeknek szóló reklámok címmel, ebben az eddigi jogalkalmazói gyakorlat alapján összefoglalják a cégeknek azokat a tudnivalókat, amiket a reklámozás során érdemes szem előtt tartani, hogy ne történjen jogsértés. Ismert, a gyermekkorúakat és a kiskorúakat komplex védelem illeti a reklámokkal szemben, ám mivel rendszeresek a gyermekeknek szóló reklámok a tévében és az online térben, ezek hibái miatt több esetben szabtak már ki bírságot a cégekre.
A GVH kutatása szerint a 12 év alatti gyermekek átlagosan napi két és fél órát töltenek a televízió előtt a hétköznapokon. A hétvégi tévénézés aránya ennél is magasabb, amikor átlagosan négy órát töltenek a gyermekek a képernyő nézésével.

Fotó: 123RF
A hatóság kifejti: alapvetően jogsértőnek minősül a gyermekkorúak közvetlen felszólítása egy reklámban a hirdetett áru vagy szolgáltatás megvételére vagy igénybevételére, illetve arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet a vásárlásról. Ennek elkerülése érdekében ajánlásokat közöltek.
Így például az online hirdetéseknél fokozottan figyelni kell az olyan keresőszavak és tartalmak használatára, amelyek kifejezetten a gyermekek érdeklődési körébe tartoznak, de eleve tanácsos kerülni a célozgatást is a gyermekek által látogatott csatornákon a képi megjelenítésben, a hangok használatában. Gyermekeknek reklámot készíteni nem tilos, de a hirdetőknek meg kell gondolniuk, hogy bevonják-e őket a reklámtevékenységbe, illetve azt, hogy az interneten az életkori korlátok miatt elengedhetetlen-e a kicsik szerepeltetése.