Leállhat a légi forgalom a jövő héten

Akár már egy hét alatt elérheti a mélypontját a légi személyszállítás Európában. Szakértők szerint április elején le is állhatnak az utasokat szállító járatok. Biztató jel ugyanakkor, hogy Kínában – ahol hetvenszázalékos volt a visszaesés – újjáéledni látszik a repülés.

2020. 03. 28. 8:34
Hozzá kell szoknunk az üres várótermek látványához Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napról napra kevesebb célpontra indul járat a Ferihegyi repülőtérről. Leginkább a Wizz Air tart ki, amely még mindig fél tucatnál több városba repül, de a legtöbb nagy európai légitársaság már feladta. Különösen a reggeli csúcsidőszakban feltűnő, hogy alig két hét alatt eltűnt a Frankfurtba induló napi tíz munkásjárat. Ezek a gépek hat óra körül szálltak fel, és hajnalonta komoly zsúfoltság volt miattuk a biztonsági ellenőrzésnél. A gépek és az utasok száma látványosan csökken az elmúlt napokban, és mint azt a Budapest Airport a különleges intézkedések bevezetésekor közölte, eljöhet az az időszak, amikor szinte teljesen leáll a személyszállítás.

Hozzá kell szoknunk az üres várótermek látványához
Fotó: Teknős Miklós

A fent jelzett időszak vélhetően már nagyon közel van. A közelmúltban több nagy nemzetközi légi közlekedési szakértő cég részvételével rendezett szakmai tanácskozáson Brendan Sobie, a Sobie Aviation elemzője azt valószínűsítette, hogy Európában április elejére a nemzetközi kapacitás a 95 százalékkal esik vissza. Elsősorban még azért mennek a gépek, hogy hazaszállítsák a külföldön rekedt turistákat és a munkavállalókat. Noha ez napokig, akár egy hétig tarthat, amikor ez a folyamat is véget ér, akkor fog kiderülni, hány járat maradt működőképes.

A következő kérdés az lesz, hogy meddig kell takaréklángon tartani a légi személyfuvarozást. Az OAG, a legnagyobb légi közlekedési adatelemző cég azt javasolja, hogy a prognózis készítéséhez a kínai légitársaságok adatait vegyük alapul. Február első hetére Kína kapacitása 22,7 százalékkal esett vissza az egy évvel korábban mért adathoz viszonyítva. A második héten már 63 százalékkal csökkent az utasszám. A gödör alját a február 17-i héten érték el: akkor 70,8 százalékot értek el az előző év azonos időszakával összevetve.

Ezután azonban már megkezdődött az emelkedés. A szakmai tanácskozás során Cseng Lej (Zheng Lei), az Institute for Aviation Research elnöke ismertette Kína légi személyforgalmának jelenlegi adatait. E szerint az elmúlt napokban a China Southern már hatvanszázalékos kapacitással működött, a Hainan Airlines március 24-én 254 járattal repült, átlagosan 62 százalékos töltöttséggel. A HNA-csoport hasonló kapacitásról számolt be valamennyi légitársasága esetében. Mindez azt mutatja, hogy Kínában megkezdődött a helyzet normalizálódása és a légi közlekedés újraindulása.

Az, hogy Európában és Amerikában hogyan zajlik le a felépülés, attól függ, milyen mértékben segítenek a kormányok. Mint Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója a Mandiner.hu-nak adott interjúban elmondta, kétféle forgatókönyv létezhet. Az egyik a protekcionista, amely szerint az Európai Unió államai közös fellépéssel mentik meg a légitársaságokat. A másik véglet a szabadpiaci verseny, amelyben minden légitársaságnak meg kell küzdenie a létéért.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.