Az elmúlt hetekben széleskörű politikai, társadalmi és szakmai diskurzus alakult ki arról, hogy a kormány válságkezelő, gazdaságélénkítő intézkedései alkalmasak-e a kívánt célok elérésére, kellő horderejűek-e és egyáltalán, könnyítésnek vagy magszorításnak számítanak-e.
Mivel a kormány egyik legengesztelhetetlenebb kritikusa a Demokratikus Koalíció, ezért érdemes röviden áttekinteni, miként is kezelte az aktuális válságot kormányfőként Gyurcsány Ferenc és utóda, s ahhoz képest milyen megoldásokhoz folyamodik most Orbán Viktor kabinetje.
Hasonlóságok
A legutóbbi nagy horderejű krízis 2008 végén érte el Magyarországot. A mostani vírusjárvány és az akkori pénzügyi körökből induló válság abban hasonlít, hogy mind a kettő globális hatású és hosszú hónapig éreztette, érezteti közvetlenül a bénító hatását a világgazdaságban. Hektikus pénzpiaci mozgások mellett állások sokaságának megszűnése kísérte az akkori válságot, s ezt látni most is. Az aktuális kormány előtt álló feladat tehát 2008-2009-ben és 2020-ban is ugyanúgy foglalható össze: egyszerre kell csökkenteni, kompenzálni az államot, a vállalkozásokat és – különösen – a társadalmat, vagyis a munkavállalókat, a családokat, a nyugdíjasokat érő veszteségeket, eközben pedig meg kell teremteni a gazdaság felemelkedésének lehetőségét.
Ehhez egészen más módon fogott hozzá 2009-ben az akkori balliberális kormány, és most a konzervatív kabinet.
Gyurcsány–Bajnai-csomag: Kiüríteni a zsebeket!
Az egy évtizeddel ez előtti viszonyok kaotikus jellegét jól mutatja, hogy miközben 2009 februárjában még Gyurcsány Ferenc jelentette be a válságkezelőnek kikiáltott kormányzati csomagot, addig a különféle elképzelések tavaszi parlamenti megszavazásakor már Bajnai Gordonnak hívták a miniszterelnököt. De miből is állt a Gyurcsány–Bajnai-csomag? Az adóbevételek garantálásáért a forgalmi adó akkor 20 százalékos általános kulcsát 25 százalékra emelték, amelynek hatásán az sem változtatott sokat, hogy kialakítottak egy 18 százalékos kedvezményes kulcsot. Nőtt a jövedéki adó, ezzel drágult például az üzemanyag, s ugyan csökkent a vállalkozások járulékterhe, és alakítottak a személyi jövedelemadó (szja) szabályain is, de akkoriban került a jogrendbe a szuperbruttósítás, amely túlzás nélkül nevezhető a rendszerváltozás óta eltelt időszak legnagyobb adóügyi átverésének: egy szorzó beiktatásával megemelték az szja alapját, így a dolgozók úgy adóztak nagyobb összeg után, hogy fizetésük egy fillérrel sem nőtt.