Nem véletlenül igyekeztek sokan még tavaly megvenni új autójukat, illetve a kereskedők nem véletlenül halmoztak fel viszonylag nagy készletet még a kilométerenként 95 grammos szén-dioxid-kibocsátási norma bevezetése előtt gyártott modellekből: az új szabályoknak megfelelő autók ára immár jelentősen magasabb. A tavaly legnagyobb számban értékesített Suzuki Vitarát például már csak úgynevezett lágy hibrid verzióban lehet megvásárolni, ami a listaárakban félmillió forintos pluszt jelent. Ha már a listaáraknál tartunk: a magyarok kedvenc autóját legolcsóbban 6,1, rendesen felextrázva 7,9 millióért lehet hazavinni. Csaknem nyolcmillió egy Suzukiért! – megáll az ész, még akkor is, ha a kereskedésekben jelentős, akár milliós kedvezményt lehet kapni.

Fotó: Mirkó István
Nem csoda, ha az átlagos magyar család, amely másfél-kétmillió forintot szán autóvásárlásra, másodkézből vesz. Májusban mintegy hatvanezer használt autó cserélt gazdát a piacon, ami csupán 14 százalékkal marad el a 2019 májusában tapasztalt 69 400-as szinttől – derül ki a DataHouse előzetes adataiból. A JóAutók.hu szerint májusban 45 százalékkal több személygépkocsi-átírást regisztráltak, mint áprilisban, részben a korábban elhalasztott adásvételek pótlásának hatására. A piaci mélypont áprilisban volt, az ekkor regisztrált 41 200 tulajdonosváltozás 38 százalékkal maradt alatta az egy évvel korábbi szintnek. A most közzétett adatok szerint az év első öt hónapjában mintegy 292 ezer személyautó cserélt gazdát Magyarországon, szemben a 2019 januárja és májusa közötti időszak 326 ezres volumenével. A Jóautók.hu várakozása szerint az éves szintű lemaradást a piac akár öt százalék alá is ledolgozhatja.
Mindeközben a behozatal mértéke a veszélyhelyzet miatt több mint negyven százalékkal esett vissza, ám a beáramló személygépkocsik közül a korábbinál is nagyobb arányban helyeznek öreg járműveket forgalomba. Az utolsó korlátozásmentes hónaphoz, februárhoz képest áprilisra 17-ről 22 százalékra emelkedett a 15 évnél idősebb importált autók aránya. Mindez nyolc hónappal, 11 és fél évre növelte a behozott autók átlagéletkorát. A teljes hazai autópark átlagéletkora a múlt év végére 14,4 évre emelkedett. Mivel az újautó-eladások nagyobb mértékben estek vissza, mint a használt import, ez az érték 2020-ban várhatóan még tovább fog romlani. A használtautó-behozatal mértéke az év első öt hónapjában 54 252 volt, 19 százalékkal maradva el az előző év hasonló időszakában regisztrált 67 082-es mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 45 315 volt, ami csaknem 26 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbi 60 973-as értéknél.