Kevesebb drága, új autót vásárolunk

Miután jelentősen drágultak az új autók az év eleje óta, nem meglepő, hogy az átlagos háztartások használt gépkocsit szeretnének vásárolni. Az adásvételek száma így lassan visszatér a válság előtti szintre annak ellenére, hogy az import csökkent, és a korösszetétel is rosszabb.

2020. 06. 19. 11:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlenül igyekeztek sokan még tavaly megvenni új autójukat, illetve a kereskedők nem véletlenül halmoztak fel viszonylag nagy készletet még a kilométerenként 95 grammos szén-dioxid-kibocsátási norma bevezetése előtt gyártott modellekből: az új szabályoknak megfelelő autók ára immár jelentősen magasabb. A tavaly legnagyobb számban értékesített Suzuki Vitarát például már csak úgynevezett lágy hibrid verzióban lehet megvásárolni, ami a listaárakban félmillió forintos pluszt jelent. Ha már a listaáraknál tartunk: a magyarok kedvenc autóját legolcsóbban 6,1, rendesen felextrázva 7,9 millióért lehet hazavinni. Csaknem nyolcmillió egy Suzu­kiért! – megáll az ész, még akkor is, ha a kereskedésekben jelentős, akár milliós kedvezményt lehet kapni.

Többen vesznek használt járművet
Fotó: Mirkó István

Nem csoda, ha az átlagos magyar család, amely másfél-kétmillió forintot szán autóvásárlásra, másodkézből vesz. Májusban mintegy hatvanezer használt autó cserélt gazdát a piacon, ami csupán 14 százalékkal marad el a 2019 májusában tapasztalt 69 400-as szinttől – derül ki a DataHouse előzetes adataiból. A JóAutók.hu szerint májusban 45 százalékkal több személygépkocsi-átírást regisztráltak, mint áprilisban, részben a korábban elhalasztott adásvételek pótlásának hatására. A piaci mélypont áprilisban volt, az ekkor regisztrált 41 200 tulajdonosváltozás 38 százalékkal maradt alatta az egy évvel korábbi szintnek. A most közzétett adatok szerint az év első öt hónapjában mintegy 292 ezer személyautó cserélt gazdát Magyarországon, szemben a 2019 januárja és májusa közötti időszak 326 ezres volumenével. A Jóautók.hu várakozása szerint az éves szintű lemaradást a piac akár öt százalék alá is ledolgozhatja.

Mindeközben a behozatal mértéke a veszélyhelyzet miatt több mint negyven százalékkal esett vissza, ám a beáramló személygépkocsik közül a korábbinál is nagyobb arányban helyeznek öreg járműveket forgalomba. Az utolsó korlátozásmentes hónaphoz, februárhoz képest áprilisra 17-ről 22 százalékra emelkedett a 15 évnél idősebb importált autók aránya. Mindez nyolc hónappal, 11 és fél évre növelte a behozott autók átlagéletkorát. A teljes hazai autópark átlagéletkora a múlt év végére 14,4 évre emelkedett. Mivel az újautó-eladások nagyobb mértékben estek vissza, mint a használt import, ez az érték 2020-ban várhatóan még tovább fog romlani. A használtautó-behozatal mértéke az év első öt hónapjában 54 252 volt, 19 százalékkal maradva el az előző év hasonló időszakában regisztrált 67 082-es mennyiségnél. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 45 315 volt, ami csaknem 26 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbi 60 973-as értéknél.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.