A járvány idején is állta a sarat a hazai tejipar

Míg a kisebb feldolgozóknak nagy érvágást jelentett az iskolatejprogram leállása és a vendéglátóhelyek bezárása, a nagyobb üzemek alig győzték teljesíteni a megrendeléseket a koronavírus-járvány idején. A veszélyhelyzetet nagyobb nehézségek nélkül élte túl a hazai tejipar, ebben a kiskereskedelmi láncoknak is nagy szerepük volt.

Magyar Nemzet
2020. 07. 08. 11:00
Az UHT-termékekből fogyott a legtöbb a válság alatt Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány okozta kihívások ellenére talpon tudott maradni a hazai tejágazat, a szereplők és a kiskereskedők együttműködése révén sikerült elérni, hogy egyetlen liter nyers tejet sem kellett kiönteniük a gazdálkodóknak. Harcz Zoltán, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója szerint ez nagy eredmény, hiszen a járvány kitörését követő hetekben még úgy tűnt, hogy nagymértékben megviseli majd az ágazatot a kialakult helyzet. A veszélyhelyzet a legérzékenyebben a kis- és közepes feldolgozókat érintette, amelyek az iskolák, valamint a vendéglátóhelyek bezárásával jelentős bevételtől estek el. Csak az iskolatejprogramban 430 ezer diák jut heti négy alkalommal tejhez vagy tejtermékhez, amit a magyar feldolgozók biztosítanak.

Bár a termelők ennek ellenére el tudták adni a tejet, az árak ugyanakkor hirtelen nagyot estek, a koronavírus előtt 109 forintért vették át az alapanyagot a feldolgozók, a járvány kitörése után az azonnali árak ­25-30 forinttal csökkentek. Összessé­gében ugyanakkor nem volt jelentősebb áresés a piacon. Áprilisban egy, májusban pedig három forinttal csökkent a hazai nyers tej termelői átlagára, ami Harcz Zoltán szerint megfelel az év ezen szakában megszokott árváltozásnak. Az ügyvezető igazgató szerint ebben nagy szerepük volt a hazai kiskereskedelmi láncoknak is.

Az UHT-termékekből fogyott a legtöbb a válság alatt
Fotó: Havran Zoltán

– A veszélyhelyzet alatt nagyon kellett figyelni arra, hogy ne rombolja szét külső hatás a piacot. Ezért megfogalmaztunk egy etikai ajánlást, amit minden elnökségi tagunk, így az összes kiskereskedelmi cég is megszavazott. Eszerint, ha az alapvető tejtermékekből van hazai, akkor etikátlan importot behozni a piacra – fogalmazott Harcz Zoltán a Győrffy Balázzsal, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara elnökével folytatott podcast beszélgetésen. A kísértés ugyanakkor nagyon erős volt, a nagykereskedők számos esetben házaltak a Nyugat-Európából dömpingáron behozott termékekkel. Az értékesítések eközben az egekbe ugrottak. Harcz Zoltán szerint a pánikvásárlások idején 57 százalékkal több dobozos tartós tej (UHT) fogyott, mint az elmúlt év azonos időszakában.

Harcz Zoltán szerint sok kérdést felvetett és számos hiányosságra rámutatott a járvány időszaka: nagy szükség van például a különböző tároló- és a feldolgozókapacitások megerősítésére. A vállalkozások ebből a szempontból optimistán tekintenek a jövőbe, a nagyobb feldolgozóüzemek mindegyike tervez valamilyen fejlesztést a következő években. A cél, hogy az olyan tömegtermékek, mint a túró, a trappista sajt vagy a tejföl hazai gyártóktól kerülhessenek a fogyasztókhoz.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.