A nyáron már villamos motorvonatokkal utazhatunk Füredre

Jövő hétfőtől ismét szünetel majd a vasúti forgalom a Balaton északi partján, mert a kivitelezők nekifognak a felsővezeték kiépítésének és több állomás felújításának. Jövő nyáron már villamos motorvonatok viszik a nyaralókat a fővárosból Balatonfüredig.

2020. 09. 22. 15:04
Hatvanöt kilométernyi felsővezeték épülhet a villamosítási projekt keretében
Ma még dízelmozdonyok húzzák a vonatokat a Balaton északi partján, jövő nyárom már villamos motorvonatok járnak erre Fotó: MTI/Máthé Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Menetrend szerint halad az észak-balatoni villamosítási projekt, melynek keretében a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti, mintegy 55 kilométeres vonalszakasz kap felsővezetéket – tette közzé a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). A munkálatok a tavalyi év végén kezdődtek, és várhatóan jövő nyáron érnek véget. A beruházás során átépítik Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomást, ahol 55 centiméter magas, akadálymentes peronokat építenek, korszerű térvilágítást és hangos utastájékoztató berendezéseket telepítenek. A kivitelezés a nyáron sem állt le: június 18-ig éjszakai vágányzárban folytatódtak az oszlopállítási és felsővezeték-építési munkák Csajág és Balatonkenese állomásokon, valamint a Csajág–Balatonkenese, Balatonkenese–Balatonfűzfő, illetve Alsóörs–Balatonfüred szakaszokon. Az év második felében a szabadbattyáni vontatási transzformátor alállomás fejlesztési munkálatai is elindultak. A nyári időszakban elkezdődtek a közműkiváltások, valamint épül az alsóörsi állomáson a járműtároló épülete is.

 

Ma még dízelmozdonyok húzzák a vonatokat a Balaton északi partján, jövő nyáron már villamos motorvonatok járnak erre
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A vágányzár jövő hétfőn, szeptember 28-án kezdődik, és a munkálatok jövő nyári befejezéséig tart. Az érintett időszakban Szabadbattyán és Balatonfüred állomások között vonatpótló autóbuszok közlekednek. Ezalatt Alsóörs, Balatonkenese és Polgárdi állomásait átépítik és akadálymentesítik, az új peronokon hangos utastájékoztató rendszert alakítanak ki, valamint befejeződik a villamos üzem kiépítése annak érdekében, hogy 2021 nyarán megindulhasson a villamos mozdonyokkal való vontatás a Balaton északi partján Balatonfüredig. A fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium megbízásából, a NIF beruházásában, uniós és hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést az ÉB 2018 Konzorcium végzi mintegy nettó 23 milliárd forint értékben.

Ha jövő nyáron átadják a Balatonfüredig korszerűsített vonalat, a jelenlegi székesfehérvári mozdonycsere Füreden történik majd meg, ahol az utasoknak esetleg át kell szállniuk. De már nem sokáig.

Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy a sikeres közbeszerzés után, reményei szerint a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős-akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-ban, Füredtől behúzott áramszedőkkel.

A több mint száztíz éves vonalszakaszon ötven éve hajtottak végre utoljára jelentősebb korszerűsítést. A pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően az eddigi sebességkorlátozások megszűnnek. A villanyvonatok nemcsak gyorsabbak, kényelmesebbek, de környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partjára utazóknak.

Távozik a magánvasút Pozsonyból

A RegioJet kivonul a Pozsony–Komárom szakaszról, helyét az osztrák és a szlovák szolgáltató, az ÖVB és a ZSSK veszi át – tette közzé a Körkép.sk. A közlekedésügyi minisztérium bejelentése szerint a RegioJet helyét decembertől veszi át az osztrák és a szlovák vasúttársaság. Ekkor telik le a RegioJet tízéves működési szerződése.

Az a RegioJet kénytelen távozni, mely működése alatt ötszörösére növelte a Csallóközön keresztül zajló vasúti személyforgalmat.

A hírre reagálva annyit mondtak, most az a legfontosabb, hogy a minisztérium végre döntött, így véget ért a bizonytalanság a jövőt illetően. A magánszolgáltató bejelentette, hogy elbocsátásokra készül, mely mintegy kilencven alkalmazottat érinthet.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.