Fordulópontot hozott térségünk digitális átalakulásában a koronavírus. A március óta eltelt időszakban 12 millió új online felhasználó jelent meg a régióban, amely több embert jelent, mint Horvátország, Szlovákia és Szlovénia lakossága együttvéve. Figyelemre méltó, hogy a leginkább kiugró növekedést a 65 év feletti korcsoportban regisztrálták, ahogyan az is, hogy a válaszadók körülbelül hetven százaléka készül arra, hogy a járványt követően is használja majd az új, digitális szolgáltatásokat – derül ki a McKinsey friss tanulmányából.

Fotó: Bencsik Ádám
A tanácsadó cég két évvel ezelőtt még Kelet és Közép-Európa tíz, erős digitális növekedési potenciált mutató országát vette górcső alá, olyan kihívókként vizsgálva Bulgáriát, Csehországot, Horvátországot, Lengyelországot, Lettországot, Litvániát, Magyarországot, Romániát, Szlovákiát és Szlovéniát, amelyek képesek lehetnek az úgynevezett digitális éllovasok (skandináv államok, Benelux-országok, Írország és Észtország) nyomába eredni és lemásolni azok sikereit. A 2020 márciusában kirobbant világjárvány következtében Kelet- és Közép-Európa azonban rácáfolt ezekre a várakozásokra, s a prognózisoknál is hamarabb és erőteljesebben felpörögve bizonyította, további digitális növekedési potenciállal rendelkezik.
A pandémia pedig nem azért jelentett fordulópontot, mert különösebben megváltoztatta a digitális átalakulás módját, hanem azért, mert még inkább kihangsúlyozta az átalakulás fontosságát
– vélekedik Jurica Novak, a McKinsey közép-európai ügyvezető partnere, a jelentést készítő csapat vezetője.
A McKinsey friss jelentése szerint a régió jó alapokkal rendelkezik a digitális átalakulás eredményes folytatásához a válság után kialakuló új alapállapotban is. A kedvező adottságok közé sorolható az erős makrogazdasági teljesítmény (az egy főre eső GDP 115 százalékos bővülése 2004 és 2019 között), a kiváló minőségű digitális infrastruktúra, valamint a vibráló, sikerorientált digitális ökoszisztéma, benne Kelet- és Közép-Európa összesen mintegy 31 milliárd eurót érő legnagyobb startupjaival. Mindezeken túl a régió jó alap- és középfokú oktatási rendszert mondhat magáénak, valamint bőséges tehetségbázist.
Kiemelten fontos az ügyfélkapcsolatok mielőbbi digitalizációja és azzal párhuzamosan az informatikai rendszerek modernizációja. A jelentés készítői szerint átfogó, minden érdekelt felet tömörítő, közös fellépésre van szükség a kelet- és közép-európai digitális potenciál minél jobb kiaknázásához. Azért, hogy az átalakulás a koronavírus-válság után is eredményes lehessen, a McKinsey szakértői átfogó megközelítést javasolnak a vállalkozásoknak, amelynek része az ügyfélkapcsolatok és az ügyintézés digitalizálása, a működés optimalizálása, valamint az informatikai rendszerek modernizációja is. A lehetőség a politikai döntéshozókat pedig arra ösztökélheti, hogy több közszolgáltatást költöztessenek az internetre, könnyebb ügyintézést biztosítva az egyéneknek és a vállalkozásoknak.