Hétfőn újabb három KISS motorvonat kezdi meg az utasforgalmi próbaüzemet a Budapest–Vác–Szob és a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon, így már négy emeletes vonat szállítja majd az utasokat Vác és kettő Cegléd felé – közölte lapunkkal a MÁV-Start.
Így összesen hat emeletes szerelvénnyel találkozhatnak az utasok a két legforgalmasabb elővárosi vonalon.
A hatszáz ülőhelyes emeletes vonatok az előzetes vizsgálatokat, teszteket követően kapták meg az utasforgalmi próbaüzemhez szükséges engedélyt. Lapunk úgy értesült a gyártótól, hogy az év végéig még egy, azaz ebben az évben összesen hét szerelvényt bocsátanak a megrendelő nemzeti vasúttársaság rendelkezésére. Két év alatt, 2022 végéig a megrendelt járművek mindegyike, összesen negyven KISS állhat forgalomba, ezzel válik elérhetővé, hogy a főváros elővárosi forgalmát szinte teljes mértékben modern motorvonatokkal szolgálják ki.

Mint lapunk is beszámolt róla, a tavaszi járványszünet után, augusztus 24-től folytatódott a KISS motorvonatok menetrendszerű tesztelése. Az első két szerelvény hétköznaponként Budapest és Vác között közlekedett, szeptember közepétől pedig már a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon is találkozhattak az utasok az emeletes vonattal. A március 15-én megkezdett utasforgalmi próbákat a járványintézkedések közt szereplő határátlépési tiltások miatt kellett felfüggeszteni.
A járművek egy részének végszerelése a Dunakeszi Járműjavító Kft.-nél történik, amelynél az év során tulajdonosváltás történt. A THM Hungary Invest Zrt. és a Stadler megállapodott, hogy a szerződésben szereplő 11 emeletes vonatot a korábbi egyezségnek megfelelően összeszerelik és üzembe helyezik. A további KISS motorvonatokat Minszk mellett, Belaruszban gyártják.
A kormányzati támogatással beszerzett
negyven motorvonat több mint 200 milliárd forintba kerül, a vasúttársaság így 24 ezer új ülőhelyet kínálhat az utazóknak.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2016 és 2024 közötti időszakban mintegy 1800 milliárd forintot fordít a már befejezett, kivitelezés alatt álló vagy előkészületben lévő vasúti beruházásokra.
A KISS emeletes motorvonat légkondicionált, tágas, hatszáz ülőhelyes, a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mosdóval. A multifunkciós terekben pedig négy kerekesszék, illetve tucatnyi kerékpár vagy öt babakocsi is szállítható. Az utasteret wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel szerelték fel.