A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) felidézte, hogy a francia tulajdonú áruházlánc egyoldalúan díjat számított fel a beszállítóinak azért, hogy termékeik bekerülhessenek árukészletébe.
A közlemény szerint az ügy még 2015-re nyúlik vissza, amikor a versenyhivatal megállapította, hogy az Auchan Magyarország Kft. megsértette a kereskedelmi törvényt, mivel a nem élelmiszer jellegű termékek beszállítóinak mintegy háromnegyedétől forgalomtól független, utólagos árkedvezmény-támogatási díjat kért azért, hogy termékeik bekerülhessenek az Auchan árukészletébe.
A jogi szabályozás tiltja a hasonló díjak kiszabását, emellett a kereskedők nem szabhatnak ki díjat a beszállító által nem igényelt szolgáltatásért sem.
Több bírósági jogorvoslati fórumot követően az ügy a Kúria elé került, amely fenntartotta a GVH határozatát. Az ügy ezzel végleg lezárult, a versenyhatóság döntése jogerőssé vált – hangsúlyozta a versenyhivatal.
A hivatal 1 milliárd 61 millió forint bírságot szabott ki az áruházláncra, ez idáig Magyarországon a legmagasabb összeg, amelyet a versenyhatóság a kereskedelmi törvény alkalmazásának körében kirótt
– jelezte a GHV, hozzátéve, hogy az általuk kiszabott bírságok Magyarország központi költségvetésébe kerülnek.
Ahogy korábban a Spar azonos típusú jogsértése esetében, a Kúria az Auchan ügyében is megerősítette, hogy a magyar jogszabályokkal ellentétes, ha a jelentős piaci erővel rendelkező áruházlánc olyan szolgáltatásért követel egyoldalúan többletdíjat a beszállítótól, ami mögött nincs valós ellenszolgáltatás – hívta fel a figyelmet a versenyhatóság.
A GVH a bírósági megerősítés fényében tovább folytatja a magyarországi kiskereskedelmi piacon a hazai beszállítókkal szembeni visszaélések feltárását és visszaszorítását, és fellép védelmükben a nagy áruházláncokkal szemben – áll a közleményben.
Követik a szabályokat az ellenőrzött webáruházak
Hatékonynak bizonyul a hatósági figyelem az online kereskedelemben: a jogsértést, mulasztást elkövető webáruházak a hibák kijavításával, a hiányosságok pótlásával kivétel nélkül eleget tettek a tavalyi black friday kapcsán végzett fogyasztóvédelmi felszólításoknak – közölte lapunkkal az Innovációs és Technológiai Minisztérium. Idén hétfőtől vasárnapig tartanak az akciózások.
A november az internetes áruházak ünnepe, amikor egész hónapban, illetve az akciózásra kijelölt black friday kampánynapokon az elektronikus üzletek jelentős kedvezményekkel kínálják főként az iparcikkeket, szolgáltatásokat. Több mint 3,3 millió magyar internethasználó körében évről évre népszerűbb az olcsóbban kínált karácsonyi ajándékok virtuális vadászata az ünnepek előtti webes kampányban, ráadásul idén a korábbinál is többen választják a biztonságos vásárlási módot, mivel a járvány tavasz óta sokakat eleve az internetre terel.
Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.