Leáldozhat az öreg járgányok behozatalának

Nehezebb lesz rossz állapotú külföldi használt autót forgalomba helyezni Magyarországon, miután egy év elején életbe lépett rendelet a korosabb járműveknél alaposabb műszaki vizsgálatot ír elő. Az igazi megoldás a járművek környezetvédelmi állapotán alapuló adóztatás lenne.

2021. 01. 26. 6:44
null
Vizsga előtti alvázszemle. Kevesebb rossz állapotú gépjármű futhat a jövőben a magyar utakon Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Többletköltséggel és -fáradsággal jár januártól a külföldi autók magyar papírokkal való ellátása és forgalomba helyezése, vagyis honosítása – állítja a Das Weltauto használtautó-kereskedő honlapja. Az eddigi gyakorlat szerint a használtimportőrök vigyáztak rá, hogy a behozott gépkocsik műszaki vizsgája még legalább egy hónapig érvényes legyen, és akkor nyolcezer forintért honosították, eképpen az jogfolytonos lett Magyarországon is.

Így kerülhettek rossz műszaki állapotú gépkocsik nagy számban a magyar utakra, ám az Innovációs és Technológiai Minisztérium januártól módosította a játékszabályokat.

A honosítással kapcsolatban többek között ez olvasható a december 31-én kiadott Magyar Közlönyben: „Amennyiben a jármű által futott kilométerek száma meghaladja a 160 ezer kilométert, a gyártás évétől számított életkora meghaladja a hat évet vagy szemmel láthatóan füstöl, a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló rendeletben meghatározott emissziómérés alapján ellenőrizni kell, hogy a jármű megfelel-e a gyári előírásoknak.”

Azaz még akkor is, ha nem járt le a kocsi műszakija.

Az új előírás szerint a járműhonosítási eljárás alkalmazásának további feltétele, hogy az 1999. december 31. után nyilvántartásba vett jármű tulajdonosa rendelkezik az autó COC-papírjával, vagy az európai előírásoknak való megfelelést igazoló, úgynevezett EK szerinti típustábla található az ­autón. A COC a gyártók által az ­európai piacra szánt modellekhez adott dokumentum, a Certificate of Conformity rövidítése. Úgy tudni, hogy az 1999. december 31. előtt regisztrált járművek honosításához COC és típustábla sem szükséges. Abban az esetben, ha olyan autót importál valaki, amelynek már lejárt a műszakija, akkor már csak szigorú és alapos műszaki vizsgát jelentő egyedi forgalomba helyezési eljárást követően kaphat magyar rendszámot, és ennek a költsége is többszöröse a honosítási eljárásnak.

Vizsga előtti alvázszemle. Kevesebb rossz állapotú gépjármű futhat a jövőben a magyar utakon
Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

– A Das Blog által idézett jogszabály valójában az Európai Unió határain kívülről importált gépkocsik behozatalát kívánja akadályozni, és csak emellett vonatkozik a közösségen belüli kereskedelemre – mondta lapunknak Gablini Gábor. A Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke szerint ezért nem is lehet várni, hogy gyökeres változást idézzen elő a jármű-kereskedelemben. A Gémosz ezzel szemben hosszú évek óta javasolja, hogy

a járművek környezetvédelmi besorolása alapján viseljék a közterheket.

A szakmában egyetértés alakult ki abban, hogy az Euro 5-ösnél korszerűtlenebb autókat a besorolásuk arányában egyre magasabb közterhekkel sújtsák, és így nem éri meg azokat behozni, forgalomba helyezni és üzemeltetni. Ellenkező esetben a gazdagabb nyugati piacokról keletre áramlanak azok a használt autók, amelyeket már nem éri meg az aktuális normák szintjén tartani. Gablini Gábor külön felhívta a figyelmet a légzsákok és a katalizátorok állapotára. Számos tíz évnél idősebb gépkocsiban a tulajdonos már nem javíttatja meg, hanem ­egyszerűen kiiktatja ezeket. Ennek következtében a károsanyag-kibocsátásuk romlik, az ütközések esetén pedig nem képesek megvédeni a bent ülők épségét.

A magyar személygépjárműpark átlagos életkora a 2008. évi 10,5 évről mára 15 év közelébe öregedett, ami azt jelenti, hogy átlagosan Euro 4-es besorolású.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.