Kudarcos sztrádaépítés Romániában

Az idén mindössze harminc kilométer új autópályával számolnak országszerte, a nyugati kivitelezők másként dolgoznak odahaza, mint keleten.

Kerelőszentpál, 2017. május 22. Járművek haladnak a E60-as úton az épülő A3-as autópálya észak-erdélyi szakasza közelében, Kerelőszentpálnál, Kolozsvár és Marosvásárhely között 2017. május 22-én. A Nagyvárad - Kolozsvár - Marosvásárhely - Brassó nyomvonalra tervezett autópálya 415 kilométer hosszú lesz. MTI Fotó: Boda L. Gergely Fotó: Boda L. Gergely Forrás: MTI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig több mint harminc kilométer új romániai autópálya-szakasz befejezésére számít az idén az út- és vasútépítéseket követő bukaresti Pro Infrastruktúra Egyesület. Ionuţ Ciurea, a szervezet elnöke a Kolozsváron szerkesztett Krónika című napilapnak a csigatempóban haladó tervezéssel kapcsolatban azt mondta: amilyenek az állami hatóságok, olyanok az építők is.

Szerinte a német vagy az osztrák cégek egészen másként dolgoznak odahaza, mint Romániában.

– A legtöbb fővállalkozó nemcsak a szerződésbe foglalt feltételeket nem tartja tiszteletben, de gúnyt űz a munkásaiból, az alvállalkozókból – fogalmazott a szakértő.

Hozzátette: az utat nem a százéves aszfaltozási tapasztalat vagy hagyomány építi meg, hanem azok a mérnökök, mesteremberek, munkások és gépek, akik és amelyek épp kéznél vannak. Ciurea megemlítette, hogy hosszú évekig Romániá­ban dolgozott a világ legnagyobb útépítő vállalata, az amerikai Bechtel, de nem járt sikerrel.

A Nagyvárad – Kolozsvár – Marosvásárhely – Brassó nyomvonalra tervezett autópálya 415 kilométer hosszú lenne, egyelőre nem halad
Fotó: Boda L. Gergely / MTI

Bukarestben nagy reményeket fűznek ahhoz, hogy az uniós helyreállítási alapból finanszírozni lehet nagy infrastruktúra-fejlesztéseket, így az autópálya-építéseket. Jakab István, az Euró­pai Bizottság romániai megbízott képviseletének vezetője a Maszol erdélyi hírportálnak erről azt mondta, hogy a sztrádaberuházások szempontjából a kormányzatnak gondolnia kell a következő költségvetésre is, mert az ilyen típusú projektek rendszerint elhúzódnak Romániában. – Márpedig ha egy autópálya bekerül a helyreállítási tervbe, annak 2026-ig tényleg el kell készülnie. Sokszor utazom Marosvásárhely és Kolozsvár között, és mindig elcsodálkozom, hogy

vannak olyan szakaszok, ahol jól haladnak, de ottmarad egy rész, amelyre ugyanakkor licitáltak a pályázók, mégis csak félig készült el, miközben a másikon már utazni lehet.

Sajnos az ilyen típusú problémák fennállhatnak akármelyik nagyobb projektnél. Tehát az autópálya prioritás, de fontos, hogy olyan szakaszok legyenek, amelyeknek az előkészítése előrehaladott stádiumban van, és a kivitelezés záros határidőn belül megkezdődhet – hangsúlyozta Jakab István.

Romániában az utóbbi harminc év egyik állandósult problémája a sztrádaépítés, illetve annak meghiúsulása vagy lassú üteme. Még mindig nincsenek autópályák az ország két nagy történelmi tartománya, Havasalföld és Moldova, illetve Erdély között. A Nagyszeben és Pitești közötti 123 kilométeres autópálya nyomvonala áthalad a Kárpátokon, ezen a szakaszon már 2019-ben megkezdték a munkát. Romániá­ban jelenleg közel kilencszáz kilométernyi autópálya van.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.