A vasúti üzemben kevesebbet hallani a biodízel üzemanyag felhasználásáról, de nem is megy ritkaságszámba. A svéd AB Transitio most mindenesetre bejelentette, hogy 28 regionális motorovonatot rendelt a CAF-tól, ezekből
nyolc kétnemű hajtással rendelkezik, és az egyik mód a biodízel – tette közzé a RailwayGazette.com.
A helyi önkormányzat tulajdonában lévő Transitio hétéves szerződést kötött a Bombardier Transportation, a CAF és a Stadler gyártókkal a regionális vonatok szállítására.
Az európai vasúttársaságok a dízelmotor kiváltására a növényolaj-alapú üzemanyagok mellett mostanában gyakran kísérleteznek a hidrogén hasznosításával. A francia NCF Voyageurs 190 millió eurós megrendelést adott az Alstomnak 12 hidrogén-villamos motorovonat szállítására – írta ugyancsak a RailwayGazette.com. Az üzemeltető négy franciaországi régiói nevében adta le a megrendeléseket, amelyek mindegyike 4 millió euró állami támogatást kapott a hidrogén-technológia fejlesztésének támogatására.
Az Alstom Coradia Polyvalent családjának óránként 160 kilométeres sebességre képes csuklós motorovonatai 600 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek.
Az Alstom szerint a hidrogén-üzemanyagcellák használata valódi forradalmat jelent a vasúton.

Fotó: STADLER
Hasonlóképpen úttörő fejlesztés az, amit a Stadler most fejezett be. A hároméves kutatási projekt során tesztelték a Flirt Akku motorvonatot, és megállapították, hogy akkumulátoros üzemmódban 185 kilométeres hatótávolságot ért el – olvasható a Railjournal.com honlapján. A Stadler a német akkumulátorgyártóval, az Intilionnal közösen dolgozott.
A Flirtök összesen 15 ezer kilométert tettek meg, többek közt szélsőséges időjárási körülmények között.
A Stadler korábban 600 millió eurós szerződést nyert 55 Flirt Akku szállítására a schleswig-holsteini közlekedési hatóság számára.
Az Akku vonatokkal akár Magyarországon is találkozhatunk: a magyar nemzeti vasúttársaság ötven új hibrid elektromos motorvonat beszerezésére írt ki pályázatot. Egészen pontosan húsz 200, és harminc 150 ülőhelyes új, zéróemissziós hibrid (felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást a MÁV-Start. A tervek szerint az ötven jármű 2023-2029 között érkezik majd a vasúttársasághoz. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy ha a beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős-akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-tól, Füredtől behúzott áramszedőkkel. Emellett a hibrid vonatok jó szolgálatot tehetnek a Győr–Celldömölk–Tapolca–Keszthely–Fonyód–Kaposvár–Pécs, valamint a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu útvonalakon, mindegyik viszonylat egy-egy szakaszán rendelkezésre áll felsővezetékes töltési lehetőség is.