Nyugdíjba küldik a dízelmozdonyokat

Egyre több vasúttársaság váltja le a dízelvontatóit azokon a vonalakon, amelyeken nincs villamos felsővezeték. Biodízel, hidrogén és akkumulátoros hibridek állnak szolgálatba a tisztább levegő érdekében. Magyarországon is zajlik egy közbeszerzés akkumulátoros személyvonatok beszerzésére.

2021. 04. 16. 8:11
Elektromos szerelvény behúzott áramszedővel. A FLIRT Akku több mint száz kilométert megtehet így Forrás: STADLER
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasúti üzemben kevesebbet hallani a biodízel üzemanyag felhasználásáról, de nem is megy ritkaságszámba. A svéd AB Transitio most mindenesetre bejelentette, hogy 28 regionális motorovonatot rendelt a CAF-tól, ezekből

nyolc kétnemű hajtással rendelkezik, és az egyik mód a biodízel – tette közzé a RailwayGazette.com.

A helyi önkormányzat tulajdonában lévő Transitio hétéves szerződést kötött a Bombardier Transportation, a CAF és a Stadler gyártókkal a regionális vonatok szállítására.

Az európai vasúttársaságok a dízelmotor kiváltására a növényolaj-alapú üzemanyagok mellett mostanában gyakran kísérleteznek a hidrogén hasznosításával. A francia NCF Voyageurs 190 millió eurós megrendelést adott az Alstomnak 12 hidrogén-villamos motorovonat szállítására – írta ugyancsak a RailwayGazette.com. Az üzemeltető négy franciaországi régiói nevében adta le a megrendeléseket, amelyek mindegyike 4 millió euró állami támogatást kapott a hidrogén-technológia fejlesztésének támogatására.

Az Alstom Coradia Polyvalent családjának óránként 160 kilométeres sebességre képes csuklós motorovonatai 600 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek.

Az Alstom szerint a hidrogén-üzemanyagcellák használata valódi forradalmat jelent a vasúton.

Elektromos szerelvény behúzott áramszedővel. A FLIRT Akku több mint 180 kilométert megtehet így
Fotó: STADLER

Hasonlóképpen úttörő fejlesztés az, amit a Stadler most fejezett be. A hároméves kutatási projekt során tesztelték a Flirt Akku motorvonatot, és megállapították, hogy akkumulátoros üzemmódban 185 kilométeres hatótávolságot ért el – olvasható a Railjournal.com honlapján. A Stadler a német akkumulátorgyártóval, az Intilionnal közösen dolgozott.

A Flirtök összesen 15 ezer kilométert tettek meg, többek közt szélsőséges időjárási körülmények között.

A Stadler korábban 600 millió eurós szerződést nyert 55 Flirt Akku szállítására a schleswig-holsteini közlekedési hatóság számára.

Az Akku vonatokkal akár Magyarországon is találkozhatunk: a magyar nemzeti vasúttársaság ötven új hibrid elektromos motorvonat beszerezésére írt ki pályázatot. Egészen pontosan húsz 200, és harminc 150 ülőhelyes új, zéróemissziós hibrid (felsővezetékes és akkumulátoros üzemű) villamos motorvonat beszerzésére írt ki európai uniós közbeszerzési eljárást a MÁV-Start. A tervek szerint az ötven jármű 2023-2029 között érkezik majd a vasúttársasághoz. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy ha a beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős-akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-tól, Füredtől behúzott áramszedőkkel. Emellett a hibrid vonatok jó szolgálatot tehetnek a Győr–Celldömölk–Tapolca–Keszthely–Fonyód–Kaposvár–Pécs, valamint a Szolnok–Hatvan–Somoskőújfalu útvonalakon, mindegyik viszonylat egy-egy szakaszán rendelkezésre áll felsővezetékes töltési lehetőség is.

Mint látható, Európában a kötött pályás járművek sem menekülhetnek a szigorú karbonszabályok elől: a parlament és a tanács rendelete alapján immár csak úgynevezett Stage V. kibocsátási határértékeket teljesítő dízelmotorokat lehet forgalomba hozni. Az előírások olyan szigorúak, hogy jelenleg a gyártók egyetlen olyan dízelüzemű vasúti járművet sem kínálnak, amely meg tudna felelni ezeknek. A régi motorvonatok, motorkocsik és mozdonyok persze egyelőre maradhatnak, ám a Nemzetközi Vasútegylet arra készül, hogy nullaemissziós működést ír elő tagjainak 2050-re. A vasúti járműveket viszont harmincéves működésre tervezik, ezért már egyszerűen nincs értelme dízelüzemű motorvonatokat vagy mozdonyokat vásárolni az unióban.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.