Az orosz–ukrán konfliktus egyik következményeként az orosz hadiflotta elzárhatja a Fekete-tengeri kikötőket a nemzetközi hajóforgalom elől. Ehhez megtették az előkészületeket, Oroszország kulcsfontosságú haditengerészeti eszközöket telepített Ukrajna melletti állásokra. Nemcsak a Fekete- és az Azovi-tengeren, de a Földközi-tengeren is jelentős erők állnak készen. Utóbbiak célja a NATO távol tartása – tette közzé a NawalNews.com. Blokád esetén ellehetetlenülne Ukrajna exportjának hetven százaléka, többek között a kenyérgabona, kukorica, illetve vasérc szállítása. Az árut ebben az esetben szárazföldön kellene továbbítani, mégpedig csak nyugat felé.
Ukrajna hazánkkal, Szlovákiával és Lengyelországgal határos ebben az irányban. Vasúti kapcsolata mindhárom ország esetében átrakókörzetek révén működik, ugyanis az ukrán vasút széles nyomtávú pályán üzemel. A magyar–ukrán vasúti átrakókörzet Záhonyban van. A rendszerváltozás előtti évtizedben komoly korszerűsítésen és bővítésen áteső logisztikai létesítményt jelenleg csak részben használják ki.
A 80-as években 18 millió tonnás vasúti áruforgalom a 90-es évekre töredékére, kettő–két és fél millió tonnára csökkent, és ma sem több évi hárommillió tonnánál. A logisztikai körzet szakértők szerint a jelenlegi eszközökkel évente mintegy hatmillió árutonna továbbítására lenne képes,
ha vészhelyzet állna elő az ukrán tengeri kikötőkben. A közeljövőben növekedhet ez a kapacitás, ugyanis a magyar kormány a hónap elején határozatot tett közzé a záhonyi körzetben szükséges fejlesztésekről. Ez rögzíti, hogy a kormány egyetért a Záhony széles állomáson és Fényeslitke Déli rendező állomáson szükséges összesen 2970 méter széles és 4618 méter normál nyomtávú vágány fejlesztésével, 18 kitérő átépítésével. Másrészt tartalmazza a határozat azt is, hogy az idei évi költségvetésben 12,4 milliárd forintot el kell elkülöníteni erre a célra.
Az ukrán vasút segítségére lehetnek a szlovákiai Ágcsernyő és Dobra átrakók is, amelyeken a záhonyinál jelentősen nagyobb, mintegy kilencmillió tonna áru kezelése zajlik évente. Szakértőink szerint azonban ezeken a telephelyeken nem lehet rövid idő alatt lényegesen bővíteni a kapacitásokat. Jelentős vasúti áruforgalmat bonyolít Ukrajna Lengyelországgal is.
Lvivtől (Lemberg) mintegy nyolcvan kilométerre, a lengyel–ukrán határon található az ország egyik legfontosabb nyugati vasúti átkelője, a Mostyska–II,
amely átrakóival és futómű-átszerelő létesítményeivel lehetővé teszi a normál nyomtávú európai és a széles nyomtávú kelet-európai vasúti hálózatok közti forgalmat. Ez a kapacitás azonban hamarosan tovább bővül, ugyanis még a tavasszal átadják a Container Terminal Mostyska magánkézben lévő logisztikai központot.
Borítókép: Keleti szállítmány érkezik Budapestre (Fotó: Éberling András)