Záhony megkettőzheti forgalmát

Akár száz százalékkal növelheti a magyar–ukrán határátkelőn az áruszállítás mennyiségét hazánk, ha Ukrajnát elzárnák a tengeri kikötőitől. Keleti szomszédunk emellett igénybe veheti a szlovákiai Ágcsernyő és a lengyel határon lévő, átadás előtt álló, korszerű Mostyska átrakókapacitásait is.

2022. 02. 24. 6:45
2021.10.28. Budapest BILK Cargo Logisztikai Központ Magyar Nemzet fotó: Éberling András (EA) Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz–ukrán konfliktus egyik következményeként az orosz hadiflotta elzárhatja a Fekete-tengeri kikötőket a nemzetközi hajóforgalom elől. Ehhez megtették az előkészületeket, Oroszország kulcsfontosságú haditengerészeti eszközöket telepített Ukrajna melletti állásokra. Nemcsak a Fekete- és az Azovi-tengeren, de a Földközi-tengeren is jelentős erők állnak készen. Utóbbiak célja a NATO távol tartása – tette közzé a NawalNews.com. Blokád esetén ellehetetlenülne Ukrajna exportjának hetven százaléka, többek között a kenyérgabona, kukorica, illetve vasérc szállítása. Az árut ebben az esetben szárazföldön kellene továbbítani, mégpedig csak nyugat felé.

Vasúti logisztikai központ. Fotó: Éberling András

Ukrajna hazánkkal, Szlovákiával és Lengyelországgal határos ebben az irányban. Vasúti kapcsolata mindhárom ország esetében átrakókörzetek révén működik, ugyanis az ukrán vasút széles nyomtávú pályán üzemel. A magyar–ukrán vasúti átrakókörzet Záhonyban van. A rendszerváltozás előtti évtizedben komoly korszerűsítésen és bővítésen áteső logisztikai létesítményt jelenleg csak részben használják ki. 

A 80-as években 18 millió tonnás vasúti áruforgalom a 90-es évekre töredékére, kettő–két és fél millió tonnára csökkent, és ma sem több évi hárommillió tonnánál. A logisztikai körzet szakértők szerint a jelenlegi eszközökkel évente mintegy hatmillió árutonna továbbítására lenne képes,

ha vészhelyzet állna elő az ukrán tengeri kikötőkben. A közeljövőben növekedhet ez a kapacitás, ugyanis a magyar kormány a hónap elején határozatot tett közzé a záhonyi körzetben szükséges fejlesztésekről. Ez rögzíti, hogy a kormány egyetért a Záhony széles állomáson és Fényeslitke Déli rendező állomáson szükséges összesen 2970 méter széles és 4618 méter normál nyomtávú vágány fejlesztésével, 18 kitérő átépítésével. Másrészt tartalmazza a határozat azt is, hogy az idei évi költségvetésben 12,4 milliárd forintot el kell elkülöníteni erre a célra.

Az ukrán vasút segítségére lehetnek a szlovákiai Ágcsernyő és Dobra átrakók is, amelyeken a záhonyinál jelentősen nagyobb, mintegy kilencmillió tonna áru kezelése zajlik évente. Szakértőink szerint azonban ezeken a telephelyeken nem lehet rövid idő alatt lényegesen bővíteni a kapacitásokat. Jelentős vasúti áruforgalmat bonyolít Ukrajna Lengyelországgal is.

Lvivtől (Lemberg) mintegy nyolcvan kilométerre, a lengyel–ukrán határon található az ország egyik legfontosabb nyugati vasúti átkelője, a Mostyska–II,

amely átrakóival és futómű-átszerelő létesítményeivel lehetővé teszi a normál nyomtávú európai és a széles nyomtávú kelet-európai vasúti hálózatok közti forgalmat. Ez a kapacitás azonban hamarosan tovább bővül, ugyanis még a tavasszal átadják a Container Terminal Mostyska magánkézben lévő logisztikai központot.

Borítókép: Keleti szállítmány érkezik Budapestre (Fotó: Éberling András)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.