Az Amerikai Automobil Szövetség (AAA) jelentése szerint az Egyesült Államok történetében most először fordult elő, hogy mind az ötven államban négy dollár felett van a benzin gallononkénti ára, miután kedden Georgia, Kansas és Oklahoma államban is átlépte az üzemanyagár a mágikus határt. Az országos átlag négy és fél dollár gallononként, ami átszámítva 434 forint literenkénti árat jelent, de számos államban már drágább az üzemanyag, mint hazánkban.
A legdrágább Kalifornia államban tankolni, ahol hat dollárt kérnek egy gallon benzinért, ami 580 forintos literenkénti üzemanyagárat jelent. Még az olajban gazdag Texasban is, ahol az alacsony adók és a finomítók közelsége miatt általában olcsóbb az üzemanyag, 4,214 dollár gallononkénti (406 forint literenkénti) árról számoltak be, ami alig maradt el az országos átlagtól.
A benzin kulcsfontosságú összetevőjének, az olajnak a megemelkedett világpiaci ára okozza ezeket a rekordmagas üzemanyagárakat a fogyasztók számára – mondta a héten Andrew Gross, az AAA szóvivője. Hozzátette, hogy a benzin iránti éves szezonális kereslet általában visszaesik a tavaszi szünetben, amely általában segít az árak csökkentésében, idén azonban ennek sincs hatása.
Az olaj világpiaci ára márciusban 14 éves csúcson volt, a Brent kőolaj hordónkénti ára 113 dollár felett volt kedden. Az elemzők azonban további emelkedést jósolnak, miután a legnagyobb olajexportőrök nem hajlandóak növelni a kitermelésen, pedig az amerikai elnök mellett Boris Johnson brit kormányfő is többször emellett kampányolt.
A Biden-kormányzat az oroszok ukrajnai háborúját okolta a benzinár megugrásáért, és elrendelte, hogy a stratégiai tartalékból napi egymillió hordó olajat bocsássanak piacra a következő hat hónapban, valamint lehetővé tette azt, hogy a fogyasztókhoz eljutó üzemanyaghoz 15 százaléknyi etanolt keverjenek, ezzel is csökkentve a gázolajfogyást.
Újabb amerikai ötlet: büntetővám
Az Egyesült Államok új terve szerint az Európai Uniónak már a tervezett olajembargó előtt büntetővámot kellene kivetnie az orosz olajra, hiszen így a szankciók költségét teljes egészében az európaiak viselnék, és az amerikai benzinárakat nem növelné tovább az orosz olajimportra kivetett európai szankció – figyelmeztetett a közösségi média oldalán Hortay Olivér, a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. elemzője. Hozzátette, hogy
ezzel a félidős választásokhoz közeledő Bidennek nem kellene a már így is rekordmagas üzemanyagárak további emelkedésével szembenéznie, és nagyobb esélyei lennének a győzelemre.
A szakértő azonban figyelmeztet, hogy ezzel viszont Európa nem járna jól, mivel már rövid távon megemelné az egyébként is magas üzemanyagárakat és ezzel tovább mélyítené az egyre súlyosabb gazdasági problémákat.
Borítókép: Tankolás egy amerikai Chevron-kútnál (Fotó: Europress/AFP)