Az Európai Parlament úgy határozott, hogy 2035-től betiltják a belső égésű motorral hajtott új autók értékesítését a közösség területén. A képviselők többsége megszavazta, hogy a gyártók csak olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki klímakárosító üvegházhatású gázokat. A döntés még nem végleges: mielőtt egy ilyen rendelet hatályba léphetne, az Európai Parlamentnek még meg kell állapodnia az uniós tagállamokkal. Erre a hónap végén kerülhet sor – tette közzé az Automobilwoche.de. A szavazás után Michael Bloss német zöldpárti EP-képviselő azt mondta, a jövőben a legjobb elektromos autók és a legújabb akkumulátorok Európából érkeznek majd.
– Az Európai Parlament ma egyértelmű jelzést küldött a változás irányába – mondta Jens Hilgenberg, a BUND közlekedéspolitikai vezetője. Szerinte a belső égésű motor kifutó modell, és ez most már minden érintett számára világossá vált.
Az autósok érdekképviseletei és a gyártók ugyanakkor kritikusan álltak a parlament döntéséhez. A német autóklub és a Német Autóipari Szövetség szerint a döntés nem veszi figyelembe, hogy Európa nagy részén nincs elegendő töltő-infrastruktúra az e-autók számára. A képviselők arról is döntöttek, hogy a szintetikus üzemanyagokat ne lehessen alkalmazni, annak ellenére, hogy ezekkel a belső égésű autókat klímasemleges módon lehetne üzemeltetni.
Oliver Zipse, az ACEA autóipari szövetség és a BMW első embere komoly hibának nevezte a belső égésű motorok tiltását.
Mint mondta, ha Európában betiltják ezt a technológiát, de a világpiacon továbbra is forgalmazható, akkor az európai gyártók hátrányba kerülnek.
Borítókép: Az Európai Parlament ülésterme (Fotó: MTI/EPA/Olivier Hoslet)