Újabb asszisztenseket kell beszerelni az autókba

Hamarosan a gépkocsik kötelező tartozéka lesz a fáradtságfigyelő berendezés. A rendszer segíthet elkerülni a frontális ütközéseket, amelyek nem kis része éppen a sofőr elalvása miatt történik meg.

2022. 06. 29. 6:30
A,Young,Male,Pedestrian,Has,An,Accident,With,A,Car
Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán nem kerül volna sor arra a mintegy két tucat hazánk fia, köztük gimnazista fiatalok, pedagógusok és sportolók életét követelő tragédiára, amely 2017. január 20-án éjjel történt az olaszországi Verona és Velence közötti autópályán, ha lett volna fáradtságfigyelő berendezés a járműben.

Az autóbusz fékezés nélkül hajtott az autópálya felett ívelő híd tartószerkezetének.

A vizsgálat megállapította, hogy az alvászavarok miatt kezelt sofőr nem vezethetett volna. De minden sofőrt fenyeget az elalvás veszélye, ha nem elég kipihent, ha hosszú úton, monoton körülmények között vezet, és különösen ha éjszaka vagy a hajnali órákban is a kormánynál marad.

A monoton vezetési környezet veszélyes a fáradt sofőr számára. Fotó: Tolnai Népújság/Makovics Kornél

Ezeket a baleseteket kívánja megelőzni az Európai Unió, ezért július 6-tól már csak olyan modelleket lehet forgalmazni, amelyekben egy sor új vezetőtámogató rendszer is megtalálható. Ilyen 

a sofőr éberségére ügyelő fáradtságfigyelő rendszer, a vészfékezésre figyelmeztető lámpa, de kötelező lesz a sávtartó automatika, az aktív sebességtartó asszisztens és a tolatássegítő rendszer is.

Idén júliustól csak olyan új modellek kaphatnak típusjóváhagyási engedélyt a kontinensen, amelyek tartalmazzák a fenti biztonsági felszereléseket, 2024. július 7. után azonban már minden újonnan értékesített személygépkocsinak és kishaszonjárműnek is teljesítenie kell az Európai Bizottság elvárásait. Az uniós jogalkotók szándéka az, hogy az évtized végére a felére csökkenjen a halálos és súlyos sérüléssel járó balesetek száma.

A frontális ütközések 15-20 százaléka azért következik be, mert a vezető elalszik a volánnál – olvasható a Közszemle.hu portálon. Egy felmérés eredménye szerint a hosszú, kimerítő úton a sofőrök 43 százaléka szakítja meg az útját egy kis pihenővel, a többiek pedig különböző, menet közben alkalmazott módszerek segítségével próbálnak ébren maradni. Ilyen az ablak lehúzása, rádióhallgatás, kávé, energiaitalok fogyasztása. Az alkalmazott módszerek és a kísérleti eredmények azonban nem mindig igazolják egymást.

Kiderült, hogy az ablak lehúzása szinte semmilyen pozitív hatással nem jár. Ezzel ellentétben például a napraforgó hámozása és fogyasztása jótékonyan hat. Ezenkívül a csokoládé, kávé, energiaitalok fogyasztása is hatékonynak bizonyulhat.

A fáradtság-, más néven éberségfigyelő (Attention Assistant, Driver Fatigue Monitoring System) rendszerek azon alapulnak, hogy különböző eszközökkel érzékelik a sofőr viselkedését, és ha az eltér a megszokottaktól, akkor jelzést küldenek neki – tette közzé a Driverisk.com. Az egyik ismert európai gyártó megoldása minden út elején elkészíti a vezető kormányzási viselkedésének profilját. Ez lehetővé teszi a menet közbeni változások elemzését. Az autó felismeri a fáradtságot például a kormánykerék váratlanul nagy mozdulataiból vagy a vezetés közbeni pedálmozgásokból. A segédrendszer a sávváltó asszisztenssel együttműködve elemzi a vezető kormányzási viselkedését. Ha a sofőr hosszú ideig nem kormányoz, majd hirtelen korrigál, az a koncentráció csökkenésének és a fáradtságnak egyértelmű jele lehet.

A rendszer az ilyen reakciók gyakoriságának elemzésével, valamint az irányjelzők használatából, a napszakból, valamint a sebességmérő adataiból kiszámítja a fáradtsági szintet. Ha ez az elemzés arra a következtetésre jut, hogy a járművezető túl fáradt a vezetés folytatásához, a fedélzeti berendezés jelzi ezt – a rendszertől függően 

a kijelzőn megjelenő szimbólummal, hangjelzéssel vagy akár a kormánykerék rezgésével.

És ha a sofőr figyelmen kívül hagyja a kávéscsésze piktogramot, valamint az asszisztens hangjelzését, akkor az egy idő után ismét kiállásra, pihenésre szólítja fel.

Borítókép: Az új fedélzeti rendszerek megelőzik a váratlan baleseteket (Fotó: Shutterstock)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.