Naponta jelennek meg vészjósló hírek az üzemanyag-ellátás nehézségeiről, nemcsak szerte Európában, de immár Magyarországon is. Akadozik a nyersolaj utánpótlása, részben a háború, részben a szankciók következményeként. De ha rendben zajlana a szállítás a csővezetékeken, akkor a klímacélok teljesítése érdekében lenne fontos, hogy a belsőégésű motorok kevesebb üzemanyagot fogyasszanak, mert akkor kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki. Az autótulajdonosok és flottaüzemeltetők mindezeken túl egyszerűen a költségek optimalizálása érdekében kívánják azt, hogy a járművük a lehető legkevesebb üzemanyagot fogyassza. De lehet-e érdemben takarékoskodni a benzinnel, dízellel? A mindennapi tapasztalat szerint nem nagyon, a gyártók által megadott értékeket csak ideális körülmények között lehet teljesíteni – vagy még úgy sem.
Akik a tapasztalatok ellenére mégis elhiszik, hogy vannak különleges találmányok, amelyek jelentősen csökkentik az üzemanyag fogyasztást, azok a kereskedelemben, különösen az online térben tucatnyi terméket találhatnak, amelyek azt ígérik, tíz-húsz százalékkal mérséklik a járművek étvágyát.
Ki ne hallott volna a „zseniális magyar adalékról”, amelyet külföldön már komoly nagy cégek kipróbáltak, és bevált? Az adalékok mellett igen népszerűek a tabletták, kapszulák, valamint a mágneses áramlásjavítók. Ezeket az üzemanyag vezetékre kell ráerősíteni, és a forgalmazók szerint helyes rendbe állítják a molekulákat a folyadékban.
Napjainkban a legnépszerűbb eszközök elektronikusak. A gépkocsi valamelyik könnyen hozzáférhető csatlakozójába – szivargyújtóaljzat, számítógép-bemenet – kell beilleszteni őket.
Az egyik ilyen termék a forgalmazója szerint javítja a futásteljesítményt, csökkenti a károsanyag-kibocsátást, növeli a motorteljesítményt és meghosszabbítja az autó akkumulátorának élettartamát. Mindezt öt-tíz-, esetleg húszezer forintért, ami néhány tankolás révén megtérül! Persze csak ha a fenti eszközök valóban elérik azt a hatást, amit ígérnek.
A német autóklub, az ADAC egy számítógépes magazinnal együttműködve megvizsgálta az egyik népszerű elektronikus eszközt.
A pendrive-hoz hasonló kütyüt egyszerűen csak be kell dugni az autó diagnosztikai aljzatába, a használatával akár 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást ígérnek. Csakhogy az elektronikai szakértők nem találták nyomát semmilyen kommunikációnak a kütyü és a fedélzeti rendszer között. Mint kiderült, az eszköz mindössze egy trafót, három fénykibocsátó diódát és a szükséges kapcsoló tranzisztorokat, ellenállásokat tartalmazza. A kis dobozka villog és úgy tesz, mintha működne, de semmi egyéb nem történik.
Markus Sippl, az ADAC járműtechnológiai vezetője szerint egyszerűen lehetetlen olyan technológiát beépíteni egy ilyen kütyübe, amely a számos, különböző motorvezérlő egységgel rendelkező dízel- vagy benzinüzemű járműben egyaránt megtakarítást eredményezne.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Hajdú-Bihari Napló/Kiss Annamarie)