Folyamatosan és rendszeresen visszatérő téma a Déli körvasút projekt, amelyet az Európai Bizottság kiválónak ítélt. A fejlesztésre benyújtott magyar pályázat hivatalos EU-értékelése szerint a projekt fontosság és sürgősség szempontjából is előre sorolandó, most azonban leállt, ugyanis az újból kiadott környezetvédelmi engedélyt ismét megtámadták, és a bíróság néhány napja jogvédelmet rendelt el a projekt kivitelezésével kapcsolatban – írta meg a Magyar Építők.
A Déli körvasút fejlesztés célja, hogy több vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút mint fenntartható közlekedési eszköz versenyképes alternatívája legyen a személyautós közlekedésnek, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. Ehhez kényelmes, pontos és sűrű járatokra van szükség, amelyek a városban megfelelő átszállási kapcsolatokat nyújtanak. Az új állomások és új járatok azonban nemcsak az ingázók, hanem a városban közlekedők számára is új lehetőségeket nyitnak, így több mint kétmillió ember mindennapjait könnyítené meg a beruházás. A vonalszakasz a MÁV Zrt. 1-es, Budapest−Hegyeshalom−Rajka vasúti fővonalának része, ezáltal kiemelt nemzetközi jelentőségű.
A projekt környezetvédelmi engedélyét a bíróság 2022 februárjában civil szervezetek kezdeményezésére megsemmisítette. Ennek hatására az engedélyezési eljárást a hatóságnak újból le kellett folytatnia, az ítéletben foglaltak szerint továbbfejlesztett környezeti hatástanulmány alapján.
Az alapos vizsgálatok után, 2022 novemberében hozott környezetvédelmi hatósági határozat szerint a beruházás újból megkapta a környezetvédelmi engedélyt, melyet a civilek a helyi, kerületi önkormányzattal (Újbuda) karöltve ismét megtámadtak.
Az érvényes és hatályos környezetvédelmi engedély megléte alapvető feltétel az európai uniós pályázat sikeréhez.
A bíróság 2023. január végén újfent azonnali jogvédelmet rendelt el a Déli körvasút kivitelezésével kapcsolatban. Ennek nyomán, a helyzet további tisztázásáig, ideiglenesen felfüggesztették a MÁV Zrt. üzemi területén folytatott fakivágásokat is. Ez az újbudai Hamzsabégi sétányt, illetve az ott húzódó vasúti sínek mellett levő „nadrágszíj” területet érinti. Ez lett volna a projekt egyik felvonulási területe, amelyet a kivitelező a projekt lezárásával teljes egészében visszaadna a lakóközösségnek, természetesen felújított formában. A sétány nem mellesleg végül közvetlen kapcsolatot kínálna a dél-budai Duna-szakaszhoz is.